Hoe ontstaat geluid?

Ik weet dat geluid lucht is de beweegt in golven. maar hoe de stap tussen bewegen en geluid snap ik niet

Toegevoegd na 10 minuten:
Nu komt een vraag erbij,
waarom kunnen mensen geen geluiden horen onder de 20 Hz en boven de 20000 Hz

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

bron:
Als voorbeeld nemen we een snaar van een gitaar. Die wordt aangeslagen, waardoor die snaar gaat trillen. De lucht waar de snaar in heen en weer beweegt, trilt dan mee. Het geluid is geboren.

transport:
De lucht bij de gitaar trilt net als de gitaar. Maar de lucht vlak daarnaast gaat dan ook meetrillen. En de lucht daarnaast ook... Met hoge snelheid (in lucht bij 20 graden is dat ongeveer 343 meter per seconde) plant het geluid zich voort door de atmosfeer. Hoe meer afstand wordt afgelegd, hoe zwakker het geluid wordt omdat er niet voldoende energie beschikbaar is om alle lucht zomaar in trilling te brengen. De trillingen van een gitaarsnaar zullen na een paar honderd meter niet meer hoorbaar zijn, zelfs niet als het verder doodstil is.

ontvangst:
De trillende lucht komt bij het oor van degene die naar de gitaar luistert. Door de trilling van de lucht gaat het trommelvlies meetrillen met dezelfde frequentie, en dat wordt in het oor doorgezet via een complex geheel aan botjes (hamer, aambeeld en stijgbeugel) en vloeistofsystemen (in het slakkenhuis), waarin trilharen zitten. Die trilharen (per frequentie zijn er aparte trilharen) gaan ook meetrillen met de frequentie van het gitaarspel, en die geven direct een signaal aan de hersenen door. Het geluid is aangekomen bij de ontvanger.

Beperkingen:
Het menselijk oor is niet geschikt om trillingen waar te nemen met een heel hoge frequentie of hele lage frequentie. Dit is simpelweg omdat er geen trilharen in het systeem zijn die geschikt zijn om met de hele hoge of hele lage frequenties mee te trillen. De trilharen die voor de hoge frequenties aanwezig zijn, verliezen als eerste hun functioneren, waardoor ouderen niet zulke hoge tonen kunnen waarnemen als jongeren.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Die bewegende lucht notst tegen je trommelvliezen (via hamer aan beel en steigbeugel) dan wordt dat trillen dmv zenuwcellen gebracht en daar omgezet in hoorbaar geluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluid is een kleine verandering in de luchtdruk, die zich door de lucht voortplant. Geluid kan ook in een ander medium optreden, bijvoorbeeld door drukwisselingen in water.

Geluid kan door mensen of dieren met een gehoororgaan worden waargenomen wanneer het trommelvlies van het oor in trilling wordt gebracht en het gehoororgaan deze trillingen verwerkt tot signalen die met de hersenen worden geïnterpreteerd.

Een geluidsbron veroorzaakt veranderingen in luchtdruk die zich als een geluidsgolf door lucht voortbewegen. Wanneer zo'n geluidsgolf het trommelvlies bereikt wordt deze aan het trillen gebracht in overeenstemming met de frequentie van de geluidsgolf...

Toegevoegd na 11 minuten:
In aansluiting op jouw toevoeging: Dat heeft te maken met de z.g. gehoordrempel. Staat ook uitgebreid beschreven in de bron..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trilling maakt geluid. Geluid is trilling. en geluid maakt trilling. Dus die twee zijn uitwisselbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door trilling vd luch tussen 20 en 20000 Hz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
trilling ontstaat door beweging van lucht.
onder de 20 Hz en boven de 20.000 Hz horen mensen niet
omdat ons gehoor daartoe niet is uitgerust.

frequentie = toonhoogte = Hertz (Hz)

De toon van een geluid wordt bepaald door de toonhoogte of het aantal trillingen per seconde (frequentie). De frequentie wordt uitgedrukt in Hertz (Hz).

Of we een toon of geluid hoog of laag vinden klinken is natuurlijk subjectief. Echter de volgende relatie is zeker: naarmate de frequentie toeneemt klinkt een geluid hoger. Een hoge toon heeft meer golven per seconde dan een lage toon. Zo heeft een hoog klinkende piccolo ook een hele hoge frequentie met duizenden trillingen per seconde. Het geluid van een tuba echter klinkt heel laag (subjectief) en heeft ook een heel lage frequentie (objectief). Een gezond oor neemt tonen waar tussen ongeveer 20 en 20.000 Hz. Dat wil niet zeggen dat geluiden die boven de 20.000 Hz niet belangrijk kunnen zijn bij het waarnemen van complexe signalen zoals muziek. Ze zijn mede bepalend voor bepaalde facetten van het geluidsbeeld. De gevoeligheid van onze oren is hoger voor de middentonen. Bij het ouder worden gaat het gehoor voor hoge tonen achteruit; bij veel volwassenen is de bovengrens om geluid waar te nemen gedaald tot ongeveer 15.000 Hz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men kan de lage tonen wel laten zien ,en ook de hoge d.m.v. een osciloscoop, zodoende weet je dat ze er zijn ,maar dat had je zelf ook wel door denk ik.
Zie geluid als een steen welke je in water gooit,de golven zijn de freqwentie.Zonder steen in water geen golf, dus zonder oorzaak ook geen gevolg,of andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De luchtdrukgolven brengen het trommelvlies in beweging, die zit aan een botjessysteem (hamer aambeeld stijgbeugel) die de uitslag van het trommelvleis verandert en overbrengt via het ovale venster in een opgerold kanaal van vloeistof die trilharen bevat.
Iedere trilhaar is gevoelig voor EEN toonhoogte.
De toonhoogte waarvoor de trilhaar gevoelig is . wordt bepaald door de lengte van deze trilhaar.
Iedere trilhaar stuur een gehoorzenuw aan, voor iedere aparte toon (frequentie) heb je dus en een gehoorzenuw en een trilhaar
De gehoorzenuw zet de beweging om in electrische prikkels en zo horen we het geluid met onze hersenen
We horen alleen de tonen van pakweg 20 Hz tot 20000Hz
Dat heeft een simpele reden, we hebben geen trilharen die hogere- of lagere tonen als resonnantiefrequentie hebben.
De EERSTE trilharen die de vloeistofkolom aandoet zijn die voor de hoge tonen, vandaar dat die bij overbelasting dan ook het eerst beschadigen( door MP3 dopjes die veel te hard staan, harde geluiden en midden-oorontsteking) en dan neemt dus je hoge tonen gehoor af, net als bij ouderdom.
Hoge tonengehoor is erg belangrijk omdat daarmee het timbre (klankkleur) van de geluidbron te horen en te herkennen is, vooral bij het hoern van stemmen speelt het hogetonen gehoor een heel belangrijke rol.
De lagetonen -trilharen ligen achterin dit vloeistofkanaal, ook wel slakkenhuis genoemd.
Deze zijn -mede daardoor-minder kwetsbaar dan de hogetonen-trilharen.
Omdat vloeistof niet samendrukbaar is, horen we dus de tonen waarvoor we trilharen in het slakkenhuis hebben.
Trilharen die eenmaal stuk zijn , herstellen niet, bij mijn weten. Weest er dus zuinig op.