Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de MAC-waarde van melkzuur?

Wie weet hoe je dit kan berekenen of wat de mac waarde van Melkzuur (E270) is? Ik volg geen scheikunde of natuurkunde dus snap ik de moeilijke vaktermen hiervan niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
704

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Sinds 2007 moet het bedrijf dat een stof op de Europese markt brengt, zelf een veilige grenswaarde vaststellen. Voorheen deed elke nationale autoriteit dat. In NL leidde dat tot een hele reeks MAC-waarden. Zo'n nieuwe veilige grenswaarde heet DNEL (derived no effect level). Er is een Fins instituut (ECHA) die dat centraal binnen Europa allemaal archiveert. Ik heb voor je opgezocht of melkzuur al geregistreerd is, maar dat is niet het geval.
Zoals vorige beantwoorder al schrijft, kan je zo'n grenswaarde niet zelf afleiden.
Wel kan je kijken wat er al bekend is.
In een MSDS (veiligheidsinformatieblad) heb ik bijgaande informatie gevonden, waaruit op te maken lijkt, dat er voor melkzuur (lactate) geen effecten IN de mens zijn te verwachten. Wel zijn er irriterende effecten op de huid en de ogen (codes R38 en R41).
Ofwel: het krtische effect van melkzuur ligt niet IN de mens, maar aan zijn buitenkant.
Melkzuur is natuurlijk ook een stof die op natuurlijke wijze (door verbranding van suikers, onder afwezigheid van voldoende zuurstof) ontstaat. Het lichaam kan daar prima mee omgaan, vandaar geen effecten IN de mens. mee vermoeien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is geen manier om een MAC-waarde te berekenen. MAC staat namelijk voor Maximale Aanvaardbare Concentratie, en aanvaardbaar is een heel subjectief concept. Zo worden in Nederland alle MAC-waarden vastgesteld door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

De MAC-waarde van een stof wordt bepaald op basis van verschillende factoren:
- Onderzoek naar de giftigheid van een stof
- Technische haalbaarheid om onder de MAC-waarde te blijven
- Economische haalbaarheid om onder de MAC-waarde te blijven.

Je beste mogelijkheid om de MAC-waarde van melkzuur te weten te komen, is dus om naar rijksoverheid.nl te gaan, en daar verder te zoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding