Moet je nihilistisch kunnen denken om de evolutietheorie volledig te begrijpen?

Toegevoegd na 21 minuten:
Het is in de categorie filosofie geplaatst, dus graag onderbouwing voor je antwoord.

Toegevoegd na 1 uur:
Om het wat toe te lichten en te verhelderen:

Ik bedoel niet dat je het complete nihilisme als filosofie moet adopteren. Maar dat je in staat moet kunnen zijn om doelloosheid van zaken te kunnen veronderstellen, om de evolotietheorie te doorgronden.

Veel mensen ljken vaak te redeneren dat er een einddoel is waar de evolutie van levend orgasmen naar toe werkt. (Lijkt mij een hele menselijke eigenschap overigens, om ergens doelen aan te verbinden). Maar staat dit het volledige begrip van de evolutietheorie niet in de weg?

Toegevoegd na 1 uur:
Naar aanleiding van jelle's toevoeging:
Misschien is nihilisme een veel te breed begrip. Ik doelde meer op het bepaalde aspecten van nihilisme (doelloosheid, geen betekenis, geen waarden (morele waarden in dit geval))

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'levend orgasmen' lijkt mij ook een hele menselijk eigenschap inderdaad ;). Sorry ik kon het even niet laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ik moest even nadenken, maar toen viel het kwartje. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ging, zoals je nu wel door zult hebben, om een klein (misschien Freudiaans) typefoutje. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, o nee!!! Die was me NIET opgevallen. Ik dacht dat je het pleonasme 'levend organisme' bedoelde. Hahaha, ik zie het nu pas. Oops? :-D

Het beste antwoord

Nee, absoluut niet niet. Misschien zelfs wel integendeel. Waarom zou het doelloos zijn als het niet een bepaald vooraf gesteld doel beoogt te bereiken ? Evolutie is niets meer en niets minder dan het zich aanpassen aan veranderende omstandigheden van levensvormen, waarbij soorten kunnen ontstaan, verdwijnen en veranderen. Het doel is voornamelijk : overleven, leven in stand houden. Dat is dan in onze ogen misschien niet per se een hoger doel, maar ik denk dat wij ook niet in de positie verkeren om te kunnen stellen dat onze hoge doelen ook de hogere doelen van de natuur zijn.

Ik weet wel zeker dat de natuur andere morele waarden en normen kent dan wij ; wellicht zelfs helemaal geen. Moraliteit is een door mensen uitgevonden waardebepaling waar de natuur ook verder geen invloed op heeft, netzomin als onze normen en waarden invloed hebben op de natuur (hooguit het vernielen daarvan, op de korte termijn, op de lange termijn vernielen we vooral onszelf).

Ik weet ook niet of er iets 'volledig' te begrijpen valt aan evolutie. We weten hoe het proces werkt, welke mechanismen daaraan ten grondslag (kunnen) liggen en wat de gevolgen kunnen zijn, en zien het zelfs onder onze ogen gebeuren. Evolutie is een proces, met ongetwijfeld een begin en ergens ook wel een eind, maar voornamelijk een proces, en geen project. Hoewel je er ongetwijfeld een bovennatuurlijke of goddelijke gedachte aan kunt koppelen wiens project het zou kunnen zijn, maar strikt noodzakelijk is dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, en ik ben in ieder geval een bewijs daarvan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, en ik zie ook geen filosofisch verband tussen evolutietheorie en nihilisme.

Toegevoegd na 26 minuten:
Als het leven in zichzelf een doel is, is een metafysisch of goddelijk doel niet noodzakelijk, maar zelfs een doel is niet nodig om het leven als positief te zien. De aanduiding nihilistisch denken waar van geen doel sprake is is zelf een negatieve benadering (waar nihilistisch toch altijd een negatiev klank heeft).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nihilime: Een ontkenning van elke bestaansgrond van een objectieve waarheid. Een geloof dat het leven eigenlijk zonder zin of doel is. Dit leidt bij deze mensen vaak tot een vernietigingsdrang t.o.v. zichzelf of van de maatschappij

Het antwoord nee komt dus snel naar boven. Ongeacht je overtuiging & ideeen omtrend het voortbestaan van je geestlijke zelf na de dood, en dus het doel van het leven.

De evolutie theorie beschrijft een mechanisme waarop uiterljikheden & characteristieken op basis van omgevingsvariabelen worden gebruikt om de volgende generatie te selecteren, en hoe dit de genetische samenstelling van een populatie beinvloedt. Dit is later uitgebreid met ideeen over genetische recombinatie waardoor ook nieuwe knemerken ontstaan. Het zegt niets over de zin van het leven. Het geeft ook niet aan dat je alles moet verwerpen wat je weet omhet te kunnen begrijpen.

Als je een fylosofische vraag stelt, mag je ook wel iets uitbreiden over de vraag zelf & jouw standpunt, om eerlijk te zijn.

Toegevoegd na 20 minuten:
In reactie op de toevoeging: Evolutie theorie gaat NIET uit van een einddoel. Dat is een compleet vekeerde benadering, en werkt vooral voor mensen die een opperwezen willen hebben om eea in de wereld te verklaren. Dus.. Ja, je moet doelloosheid kunnen accepteren. Als je dat nuhilisme vindt.. Dan is het antwoord ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is een theorie. Niet meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want de evolutietheorie biedt ook een verklaring voor het ontstaan van onze morele waarden:

Mensen zijn kuddedieren. Om het leven van de kudde zo succesvol mogelijk te maken dienen we elkaar te helpen. Door te samenwerken bereiken we immers veel meer dan door elkaar tegen te werken. Als mensen elkaar alleen maar zouden tegenwerken, dan zou de mens als soort niet kunnen overleven en snel uitsterven.

Het is vaak gehoord argument vanuit gelovige hoek dat "God" ons leven zin en betekenis zou geven. Welnu, plaats het argument van een almacht die alles kan en doet (waar heeft die mensen voor nodig?) eens naast het evolutionaire argument voor onze morele waarden: mensen hebben elkaar nodig. Dat is dus allesbehalve nihilistisch denken.

Hieronder nog een mooi filmpje van astronoom Carl Sagan ter illustratie hoe het begrip van onze plaats in het universum juist kan leiden tot een nog hoger moraal: samenwerking op mondiaal niveau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel ik niet precies weet wat 'nihilistisch' betekent (en zelfs of het maar een betekenis heeft), antwoord ik toch met: nee.

Ik was nog volop aan het ontdekken hoe de wereld in elkaar zat, en of er wel of geen hoger doel aanwezig was, toen ik kennismaakte met de evolutietheorie. Die theorie sprak mij heel erg aan. Vanuit simpele, begrijpelijke uitgangspunten wordt een enorm stuk van de natuur verklaard. Er worden verbanden (daar zijn ze weer) gelegd tussen die uitgangspunten en de natuur zoals wij haar kennen.

Plotseling was iets raadselachtigs begrijpelijk geworden. Op het oog losstaande dingen (noem ze puzzelstukjes) werden samengevoegd tot een samenhangend geheel. Prachtig!

Ik begreep de evolutietheorie, zag dat ze de wereld beter verklaarde dan alle andere theorieen die ik tot dan toe was tegengekomen.

Nihilistisch, wat je daar ook onder moge verstaan, was ik niet.

De evolutietheorie heeft misschien wel bijgedragen aan mjin huidige nihilistische opvattingen (als ik die al heb), maar die nihilistische opvattingen waren geen voorwaarde voor het begrijpen van de evolutietheorie.

Vandaar dat ik, kort gezegd, 'nee' antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is ook niet of je nihilistisch moet zijn. Maar of je nihilistisch denken moet kunnen toepassen (en dan met name de bovengenoemde aspecten van de nihilistische filosofie). Oftewel: om evolutietheorie *volledig* te kunnen begrijpen, moet je de notie van moraliteit, doel, betekenis, tijdelijk kunnen loslaten. Vergelijkbaar met:
de notie dat de aarde plat lijkt los kunnen laten om te beseffen dat de aarde rond rond is. de notie van onder andere (niet relatieve) tijd kunnen loslaten om E = mc^2, ruimte-tijd en Plancktijd écht volledig te begrijpen. etc. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PS.:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nihilism
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De evolutietheorie heeft misschien wel bijgedragen aan mjin huidige nihilistische opvattingen (als ik die al heb), maar die nihilistische opvattingen waren geen voorwaarde voor het begrijpen van de evolutietheorie." Ok, daar kan ik inkomen. Misschien dat dat inderdaad ook zo bij mij heeft gewerkt. Een beetje het kip en het ei verhaal. Dat is eigenlijk ook de kern van mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, kip en ei. Er waren meerdere processen die gelijktijdig gaande waren. Die hebben elkaar beinvloed en deels versterkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja exact. Daar doelde ik eigenlijk op, maar ik noemde het gemakshalve kip ei verhaal. Terwijl ik eigenlijk helemaal niet in het zwart-witte kip ei dilemma geloof.
Ik interpreteer het Nihilisme in dit geval van wat ik uit je opmerkingen op kan maken als een doelloze bestaan. Want echt streng Nihilisme gaat veel verder dan dat maar dat bedoel je geloof ik niet. Om antwoord te geven op de vraag het hoeft niet persé. Als je bijvoorbeeld een deïstisch wereldbeeld aanhangt waarin je god ziet als iemand die de blauwdrukken van het universum heeft gemaakt. Die in zijn oneindige wijsheid alle processen op gang heeft gebracht om het universum te maken zoals het nu is. Dan kan je voorstellen dat hij ook in zijn meesterplan een doel heeft voor de mensheid. Niet dat ik hier zelf in geloof hoor maar deze positie bestaat wel. Als je deze positie aanhoud kan je dus de evolutie wel volledig begrijpen maar vooronderstel je wel een bepaalde "doel" van de mensheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
denk je niet dat het gewoon vanuit verschillende perspectieven wordt gekeken, als het gaat om een doelloze bestaan en het "doel" van de mensheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je het als: Er mag dan wel geen doelgever zijn maar je kan zelf nog wel een doel geven aan je eigen leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je aannames over wat ik bedoelde kloppen inderdaad. Nuttig antwoord, met een nuttige benadering. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, Anne. ik bedoel denk je niet dat nihilisme (het bestaan zonder doel) en theisme (het bestaan met een doel) twee verschillende kanten/aspecten van de wereld beschrijven. in het eerste geval gaat het om de absolute bestaan, die geen doel behalve zich zelf heeft (alpha en omega) en het doel voor de mensheid wordt bepaald vanuit realtieve blik op de werkelijkheid. ze spreken elkaar ook niet tegen omdat beide zijn gewoon verschillende perspectieven op een en hetzelfde zijn. zo kunnen ze ook niet vergeleken worden, ik bedoel beide kloppen vanuit eigen context... of niet?
het leven is cyclisch, er is een zaadje die groeit tot een boom die geeft bloemen die geven fruit waarin is er een zaad...

het leven en haar vormen zijn niet helemaal hetzelfde
zij is haar vormen maar ze zijn haar niet
ongeveer...
het leven is tegelijkertijd in de zaad even veel als in de boom als in die bloemen en ook in de fruit
en overal is het een en hetzelfde leven
en in elke vorm heeft leven al haar vormen, er is een fruit in die zaad

dit, geeft geen doel... behalve zich zelf
het is cyclisch
het hoeft geen reden van buiten zich zelf hebben om te kunnen bestaan
het hoeft niets doen voor het bestaan
het bestaat gewoon

evolutietheorie is een blik op een reeks van deze cycles
van zaadje tot zaadje
of van boom tot de boom
hier is er altijd een oorspronkelijke zaadje en... hoe zeg je dat... volgende generatie

wat Nitzsche zei er is geen objectieve waarheid, of doel die we kunnen weten
ja, voor ons mensen, natuurlijk er is geen zoiets
alles wat we weten is subjectief
maar die subjectief *is* er wel
nihilisme over het leven in haar geheel
over het leven in de zaad én in de boom én in de fruit tegelijkertijd
is begrijpbaar maar het is alleen maar een kant van het verhaal

doelloosheid, geen betekenis, geen waarden (morele waarden in dit geval) geeft mogelijkheid eigen (subjectieve) doel te stellen, eigen (subjectieve) betekenis aan dingen te geven, eigen subjectieve waarden kunnen ontwikkelen

en dit is al op zich evolutionair
als het niet degradatief wordt aangepakt

Nitsche zelf wou toch evolutioneren
tot zn "übermensch"
hoe kan hij het doen zonder doel, of betekenis, of waarden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je niet meer denkt verklaar je de dingen zoals ze zijn, lijkt me. Dan zou ik niet eens bij de evolutietheorie uitkomen. Ik zou alles 'simpel' verklaren of niet ...