Zijn onze dromen beheersbaar?

Kan je kiezen waarover je droomt? Bijvoorbeeld je probeert dan aan iets te denken steeds. Of gebeurt dat juist onbewust?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

Ja, dat kan wel. Dat heten lucide dromen. Ik heb soms dat ik in mijn droom zelf kan bepalen hoe de droom verder gaat of dat ik wat anders wil dromen. Als ik het heel druk heb krijg ik ze meestal niet maar in meer ontspannen tijden weer wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nee, je kunt niet kiezen waarover je droomt.
Want in je dromen verwerkt je onderbewuste bepaalde dingen die je bezighouden of die je hebt meegemaakt.
En het woord onderbewuste zegt het al: onder het bewuste, dus niet bewust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lucide dromen kan....
Sluit je ogen. Spring daarna in de lucht en stel je voor dat je zweeft. Open je ogen en je zult zien dat je van de grond af komt. Als het toch niet lukt, kun je het op een meer dramatische manier proberen. Klim naar een hoge plek en spring naar beneden, van een flat bijvoorbeeld. Spreid je armen terwijl je valt en prent jezelf in dat je weer omhoog gaat… dat je vliegt!’Deze tekst komt uit de ‘handleiding om te vliegen’ van de internetsite www.dreamviews.com. Het advies is niet bedoeld voor mensen die levensmoe zijn, maar voor ‘dromers’ die ’s nachts experimenteren met een bijzondere vorm van bewustzijn. Ze doen hun uiterste best om tijdens hun slaap te beseffen wanneer ze aan het dromen zijn. Als dat lukt, kunnen ze zelf de controle overnemen en de gebeurtenissen beïnvloeden. Zogenaamde lucide dromers wisselen vaak op internet ervaringen uit. Ze beweren dat ze er zelf voor kunnen kiezen om door muren heen te lopen, filmsterren te ontmoeten of hun wildste seksuele fantasieën te beleven. Maar bijna allemaal zijn ze het erover eens dat er één ultieme droomervaring is: vliegen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan dat wel vaak. Als ik op maandag ergens over heb gedroomd wat ik heel erg prettig vond, of omdat het verhaal nog niet is afgelopen dan kan ik op dinsdag de droom vaak vervolgen.
Ik concentreer mij dan op de droom van maandag en dan kan ik vaak (lukt niet altijd hoor) op dinsdag lekker de droom vervolgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Emoties zijn beheersbaar.
Dus je kan in je dromen ook weleens emotioneel worden.
Dus wat mij betreft kan onze dromen wel eens beheersbaar zijn.

Het zijn wat moeilijke woorden voor mij. dus daaar vandaan een nieuwe antwoord. Turleu
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Zijn onze dromen beheersbaar?"

Ik weet niet, of men iets kan beheersen,
of wat er mogelijk is, met 'lucide dromen';

Een 'lucide droom' is een droom
waarbij de dromer zich bewust is
van het feit dat hij droomt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucide_dromen

Wanneer je vraagt:
"Kan je kiezen waarover je droomt?
Bijvoorbeeld je probeert dan aan iets te denken steeds.
Of gebeurt dat juist onbewust?"

dan denk ik, dat zoiets onbewust gebeurt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dromen zijn beheersbaar, en heten lucide dromen zoals hiervoor al gemeld. Het wordt zelfs aangeraden als therapie voor steeds terugkerende nachtmerries. Iets wat ik zelf ook ervaren heb. Voorwaarde is wel dat het een terugkerende droom moet zijn, zodat je het kunt herkennen en weet dat je in een droom zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms kan het (bij mij, natuurlijk niet bij alle dromen en toestanden) Je moet leren te beseffen dat je droomt, en probeer niet te hard na te denken want dan wordt je te actief. Probeer het dan iets te sturen (voorzichtig, je kan wakker worden).
Ik probeer het wel eens door tijdens zo'n droom te gaan vliegen. En dat lukt soms, dan weet ik dat ik ook meer kan veranderen in die droom). Meestal kom ik niet verder dan een potje vliegen, maar dat is niet erg, het is een fijn gevoel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dromen zijn beheersbaar en ja je kunt kiezen waar je over droomt...

En ja alles gebeurt bewust...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker kan dat. Je kunt je dromen bewust (leren) beïnvloeden.

Op de onderstaande sites is heel veel info hierover te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interessant dat 'lucide dromen' ga ik proberen te leren!

Ik kan mezelf programmeren wanneer ik op moet staan dit doe ik al 8 jaar , ik ga naar bed ik kijk naar de klok en reken het tijdsverschil uit b.v.b. over 6,5 uur opstaan dit gaat 9 van de 10x goed zo goed dat ik al 8jaar geen wekker meer gebruik. dus ik denk dat een droom beheersen zeker kan maar heb er nooit op geoefend.
+1 voor de vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wow
ja, zeker als je in zo'n fase bent dat je zo half wakker bent en half slaapt, dan kun je je dromen heel goed (leren) beheersen.