Een vroege filosoof , die de mens (het verstand ) centraal stelde , zeker in die tijd !!! , (de christelijke leer ) zgn wonderen van profeten en Christus af deed als gewone mensen met mogelijk bijzondere vermogens , kort hij had meer met denken dan geloven . En nu zelf even Google gebruiken . Daar staat het veel mooier , uitgebreider . Ps hij was hier mee vrij vroeg mee met deze toch voor die tijd gedurfde (gedachten ) uitspraken .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vroege en radicale Verlichting, met Spinoza en Diderot als vertegenwoordigers, werd door tegenstanders beschreven als een a- en antireligieuze of atheïstische stroming. Nauwkeuriger is ze te bestempelen als pantheïstisch of deïstisch. In de gematigde, latere Verlichting moderniseert de religie zich en verloor het zijn centrale plaats en wordt het niet meer gezien als een obstakel voor de vooruitgang, zoals bij de radicale Verlichting.