Wat is het klierepitheel?

Ik heb morgen een biologie proefwerk, en er stond in het boek iets over het klierepitheel. Er stond echter niet bij wat dit is (ook niet van een normaal epitheel) en ik kon het op wikipedia ook niet vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.2K

Het beste antwoord

Nou in ieder geval succes met je proefwerk!
Ik weet niet precies wat je wilt weten dus ik geef een beetje een algemeen antwoord:

Met epitheel wordt bedoeld: De 'bovenste' laag cellen van een weefsel of een orgaan. Dit wordt ook wel het dekweefsel genoemd.
Deze laag cellen zit vaak in contact met lucht (bijvoorbeeld de huidcellen de onder je hoornlaag zit, of de cellen die tussen de longen en de binnenkant van de longen zitten (de lucht).

Tussen deze epitheel cellen heb je ook nog eens cellen zitten met een speciale cellen -> klier epitheelcellen. Deze cellen doen hetzelfde als normaal epitheel (bescherming tegen uitdroging etc.), maar deze klier-epitheelcellen hebben ook nog eens een andere functie en dan is een stof/vloeistof maken. (klier = orgaantje die iets produceerd). Je hebt bijvoorbeeld aan de binnenkant van je maag (waar je eten zit) klier epitheelcellen zitten en deze cellen maken het zoutzuur waarmee je je eten voor een deel verteerd.

Ik hoop dat je het zo snapt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het klierepitheel is een secretorisch cylindrisch epitheel dat voortdurend geregenereerd wordt (overmatige celvermenigvuldiging kan leiden tot prostaathyperplasie) – de cellen van het klierepitheel zijn androgeen-afhankelijk.
(als je op klierepitheel googelt krijg je een heleboel antwoorden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wikipedia schrijft op de pagina over epitheel (die is er dus wel) iets over een speciale variant van epitheelweefsel. Alleen noemen ze het geen klierepitheel, maar het gaat er wel over: "Een speciale variant van het epitheel wordt gevormd door de klierweefsels. Hoewel klierweefsel meestal ook grenst aan een holte (de afvoergang van een klier), is de bedekkende functie ondergeschikt geworden aan de productie en uitscheiding van allerhande stoffen. Denk hierbij aan speekselklieren, de alvleesklier of pancreas. Ook de lever is op te vatten als een ingewikkeld gebouwde klier. Ze bestaat dan ook grotendeels uit epitheelweefsel.

Epitheel bevat geen bloedvaten. Aan- en afvoer van stoffen voor de epitheelcellen geschiedt via de bloedvaten in het eronder gelegen bindweefsel door middel van diffusie."