Veel oefenen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verhogen lukt je waarschijnlijk alleen door er meer behendigheid in te krijgen, maar je kunt er minder lang mee bezig door zijn door wat over te slaan. Maak alleen de sommen die van belang zijn en waarvan je opsteekt. Ook zijn er soms sommen waarvan alles bijna hetzelfde is, maar met andere getallen.Maak ze dan niet allemaal, maar ook weer een paar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn een paar punten waarop je snel behendigheid en (daarmee) werktempo kan verhogen:
1) Vaardigheden
(zoals algebra: haakjes uitwerken, breuken samenvoegen, vergelijkingen oplossen)

2) Inzicht
Dan zie je sneller hoe je een probleem moet aanpakken. Dit is echter veel moeilijker te verwerven

3) Hoofdrekenen
Het klinkt vreemd, maar als je goed kunt hoofdrekenen kan je veel (gemakkelijke) berekeningen sneller doen als je bezig bent aan kwantitatievere wiskunde. Bijv:
1/3 + 1/4 = x --> ...

Het gebruiken van rekenmachines kost bijv. veel tijd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat betreft speciale technieken zoals differentieren en integreren: gewoon vaak doen zodat je veel voorkomende combinaties snel ziet ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oefenen, oefenen, oefenen - gisteren op school kwam dit onderwerp min of meer ter sprake.

Als je iets nieuws leert wordt er in je hersenen een soort spoortje uitgelegd. Iedere keer als je oefent, ga je weer een keer over dat spoortje heen en wordt het steeds een beetje makkelijker (en dus sneller) om tot het oplossen van de som te komen.

Vergelijk het met een auto die op een stukje grond rijdt waar nog nooit een auto heeft gereden. De eerste keer ga je er hobbeldebobbel overheen. De keer daarna zal nog niet veel verschil maken, maar hoe vaker je er 'rijdt' hoe dieper en duidelijk het spoor wordt en hoe makkelijker het wordt om erover te rijden.

Heb dit dus van horen zeggen tijdens de les, maar het klonk mij logisch in de oren.

Door te oefenen leg je dus uiteindelijk een 'snelweg' aan in je hoofd waardoor je veel sneller zult kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je werktempo wordt bepaald door:
1 hoe snel je iets doet
2 hoe snel je weet wat je gaat doen.

Voor het tweede punt - hoe snel je weet wat jemoet doen - is inzicht en begrip nodig. Dat kan je vergroten door theorie goed door te spitten en te herkauwen tot je het echt helemaal begrijpt. Een goede maat daarvoor is of je het aan iemand anders uit kunt leggen.

Voor het eerste punt geldt: oefening baart kunst. Het is belangrijk alle basisvaardigheiden goed onder de knie te hebben. Veel leerlingen zitten bij wiskunde vaak glazig naar hun rekenapparaat te kijken, verbaasd over de uitkomst. Rekenen is een vak dat je kunt leren door veel te oefenen. Als je goed kunt rekenen, dan gaan een hoop opgaven een stuk sneller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat doe ik om mijn werktempo te vergroten bij wiskunde, sinds ik een wiskunde opleiding doe.

1. Stel zoveel mogelijk vragen over de theorie als je het niet begrijpt. Hoe beter je de theorie begrijpt, hoe makkelijker het uitvoeren zal gaan.

2. Het klinkt irritant, maar door oefeningen te maken, leer je met de stappenplan te werken en kun je later stappen weglaten of juist sneller doen, omdat je weet hoe het werkt.

3. Ken je voorkennis. Nu neem ik even een praktijkvoorbeeld op mijn opleiding: Voor integreren, moet je voorkennis hebben van differentieren en van basisvaardigheden. Heb je 1 van 2 niet, dan zal integreren zeer moeilijk worden en kun je 1 van de 2 langzaam, dan kun je wel integreren leren, maar zal de tempo laag liggen.

4. Probeer eerst te puzzelen voor de som, voordat je die overslaat of het antwoord bekijkt. Nu doe ik dat vaak, maar als je snel wilt worden in wiskunde maken, moet je juist de energie erin steken, zodat je ZELF begrijpt wat je doet.

5. Wat soms helpt--> Maak de sommen wanneer je moe bent, dan kost het veel moeite om de sommen op normaal tempo te doen. Wanneer je dan niet meer moe bent, kun je soms sneller gaan (Ik heb bij hoofdrekenen, de sommen in de avond net voor bed gemaakt en na 2 weken kon ik de sommen overdag 2/3 keer zo snel dan normaal, ik kon snel de sommen doen,*wat nodig was voor het tentamen)