Waarom kan de wetenschap niet bewijzen door wie, wanneer en hoe de Nasca lijnen zijn gemaakt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het 'hoe' is niet onbekend maar meer onzeker. Een beetje creatieve geest met een schop, een flinke knot touw en een zak tentharingen komt een heel eind. En dat er een bepaalde astronomische perfectie in zit is ook niet echt wonderbaarlijk. De meeste oude beschavingen hielden zich uitgebreid bezig met astronomie (de cycli van zonsverduisteringen in saros reeksen was al bij de Babyloniers bekend) en waren daar bijzonder nauwkeurig in. Immers de sterren (of vaak op zijn minst de planeten) waren goden. En goden moet je vooral te vriend houden.

Dat niet helemaal duidelijk is wie de lijnen gemaakt hebben is ook niet echt verwonderlijk. In die gebieden zijn vrij weinig bruikbare vondsten gedaan die een redelijk beeld van wanneer en wie kunnen geven. Het koloniale tijdperk heeft ook niet echt geholpen met het conserveren van de geschiedenis.

Verder moet je ook bedenken dat geld een belangrijke rol speelt. De Nasca lijnen zijn veel minder bekend dan de piramiden van Egypte en ook een stuk moeilijker te bekijken. De piramiden staan bol van het toerisme en als zo danig zijn ze gemakkelijk te bereiken, is het niet bijzonder duur om er te komen, kan je makkelijk een plek vinden om te overnachten etc. Dat maakt het voor egyptologen heel wat goedkoper om een tripje naar de piramiden te nemen dan een tripje naar de nasca lijnen. In die zin is het ook niet vreemd dat het langer duurt om resultaat te krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat de wetenschap wordt begrensd door het paradigma dat beschaving 4000 BC is begonnen en dat er daarvoor geen beschaving was.

Hoe meer dit soort ongebruikelijke fenomenen en locaties worden onderzocht, zoals ook bij voorbeeld Tiwanaku, wordt de ontstaansdatum telkens naar achteren geschoven. Tot een jaartal dat nog binnen de grenzen van het huidige paradigma vallen. Als die grens is bereikt, stopt onderzoek. Immers... de grens is bereikt, dus dit moet het wel zijn want hiervoor was er nog geen beschaving. Alle bewijs dat een locatie ouder zou kunnen zijn dan 4000 BC wordt niet serieus genomen. En niet meer onderzocht. Conclusies publiceren van bevindingen buiten de vastgestelde grenzen is niet bevorderlijk voor je academische carrière (link 2 - off-topic, maar wel relevant voor laatste bewering)

Nasca lijnen zijn onder andere markeringen van zonnewenden, sterrebeelden, de banen van de maan en banen van de zon. Een beschaving met kennis van astronomie, die misschien wel 2000 (!!) jaar lang heeft gewerkt aan de lijnen.

"The people who made the Nazca drawings lived in different valleys over a period of 3,000 years or more and left as a testament to their existence millions of layers in which are found fine gold and silver work, excellent pottery, and the finest cloth in the world. We do not know when they made the drawings. The immense quantity of drawings, each executed with utmost precision, must have taken at least half a generation to make. A Carbon 14 test made on a stick found at the end of a quadrangle in a heap of stones gives the year 550 AD, but I am sure that they are much older then that! We know that the drawing activity extended through the time of the Inca because there are several drawings which are typical to the Inca style, sometimes drawn over older smaller figures, which are still visible underneath. This way, the drawing activity very well could have been extended over 2,000 years or more."

Check ook Michael Cremo (link 3)