Kan het zijn dat een zwart gat geen materie of energie in het midden bevat?

...dat alle materie / energie zich alleen op de (dynamische, en wellicht assymetrische(?)) horizon bevindt. Dat massa wat zich eerst wel binnen de horizon bevindt, harder naar de horizon wordt getrokken dan naar een centrum.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waarnemingshorizon
Dan zou het heelal misschien zelf bezig zijn een zwart gat te worden (als het dat niet al is), door de zich almaar versnellende uitdijing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Massa's trekken elkaar aan. Dat heeft tot gevolg dat massa's samentrekken, en dus een compacte massa vormen.
Het antwoord op je vraag is dus nee.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, massa's trekken elkaar aan (zwaartekracht). Maar ze stoten elkaar ook af (andere krachten, afhankelijk van de afstand).
Dus ik kan je conclusie niet volgen.
Reddie
12 jaar geleden
@mmm, welke krachten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn natuurkundelessen zijn lang geleden... Maar stel even dat er geen tegengestelde krachten zouden zijn. (Geen afstotende krachten.) Dan zou een zwart gat nooit straling kunnen verliezen aan de polen. Terwijl daar hawking-straling ontsnapt. Toch?
Eigenlijk is aanduiding "gat"niet juist. Het gaat om een (vaak klein met een uitzonderlijk hoog soortelijk gewicht) hemellichaam waarvan de aantrekkingskracht zo groot is dat zelfs licht er niet aan kan ontsnappen. Alle materie in de directe omgeving wordt als het ware opgeslokt door die enorme aantrekkingskracht. We nemen dus wel waar dat er materie is maar omdat het geen licht uitstraalt lijkt het op een gat.