Hebben we weleens een ster zien vormen? (observatie)

Hebben we een meetbare tijdlijn binnen een mensenleven waarin we dit geobserveerd hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ja, maar dat heeft per definitie dan al veel langer dan een mensenleven geleden plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vormen van een ster duurt vele tienduizenden jaren. Dus nee, je kunt het proces niet in een mensenleven observeren.

Maar met onze moderne telescopen kunnen we tientallen miljoenen sterren zien in alle fasen van hun leven. Van geboorte tot dood. Door deze waarnemingen naast elkaar te leggen hebben we ons wel een heel goed beeld kunnen vormen van deze vorming
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En....men is in een laboratorium in de Verenigde Starten bezig een mini-ster te vormen.
Binnen heel korte tijd zal dat wereldnieuws zijn.

Men observeert voortdurend sterren in wording....en er zijn er heel veel.
Men observeert wel in het verleden (vele lichtjaren).... die sterren die men ziet vormen bestaan misschien niet eens meer .
En dat vormen duurt dan weer eens een aantal duizenden ? jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar wel een(voor de ster althans) een ontzettend kleine periode daarvan, omdat het vormen van een ster niet in een vloek en een zucht gaat en de menselijke levensduur zeer beperkt is,t.o.v zo'n ster.