Waarom zijn er in het midden van een lagedruk gebied opklaringen ?

Vanochtend ( 26 -09-2010) ligt er een lagedrukgebied precies boven Nederland. Alle wolkenbanden met regen cirkelen er omheen . Nederland zelf heeft vanochtend te maken met opklaringen.

Toegevoegd na 2 uur:
Nu ( 10:00 uur) is er van de opklaringen niets te zien in een deel van Nederland. Er is mist ontstaan.

Overigens om 05:45 een prachtige heldere vuurbal meteoor gezien aan de zuidelijke hemel.

Toegevoegd na 2 uur:
Zie www.buienradar.nl Kies : loop 24 uur. Vandaag 26-09-2010 dus .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat tijdelijk de lucht stagneert in het midden van de depressie, ontstaan er nieuwe wolken en zelfs mist, maar als de zon wat hoger, sterker wordt, zou het nog best ergens kunnen opklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt het was vanochtend heel licht bewolkt , prachtige koude ochtend en dan komt ineens die mist opzetten! Boven de mist schijnt de zon !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier was het bij vrijwel windstil een groot deel van de middag inderdaad zonnig geworden.

Antwoorden (1)

Een lagedrukgebied, zuigt warme lucht aan de voor zijde naar het noorden, terwijl vaak aan de achterzijde koude lucht naar het zuiden afstroomt.
Aan de randen van een depressie zijn dan ook de grootste temperatuurverschillen te vinden en verreweg de meeste wind, hierdoor valt er ook juist aan de randen de meeste neerslag, doordat andere lucht met een andere temperatuur tegen deze lucht aan botst, dit geeft de neerslag.
Binnen deze depressie, is er een vrij groot gebied waar geen "strijd"is, de wind is er zwak of matig en er zijn bijna geen temperatuurs verschillen in de luchtsoorten.
Doordat een depressie zich ook verplaatst, komen we vanzelf weer in de "rand"er van terecht, waar wel de neerslag en de wind zit.
Aan de warme kant zitten de regengebieden, terwijl aan de koude kant, de buien gebieden zitten.
Er zijn heel veel soorten depressie's die zich allemaal min of meer anders gedragen dan deze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooi begrijpelijk uitgelegd . Bedankt . +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de warme kant zit er nu aan te komen, ligt nog boven Duitsland.
Die "warmte" zit vooral in de bovenlucht.
In de winter zal een depressie als deze, morgen sneeuw brengen, met een toenemende noord-oosten wind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klassieke oog van de storm - geldt voor de meeste depressies.