Welke grondstof zou een goed alternatief voor LEGO-blokjes kunnen zijn?

Aangezien olie in de toekomst erg duur zal worden.
En, voor zover ik weet, heb je olie nodig voor houdbare plastics.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

Ethanol. Je kan uit ethanol (Oftewel: Alcohol!) plastic maken.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/228094/1/1/50/geen-olie-meer-nodig-bij-productie-plastic.html

Eindelijk eens positief olienieuws: wetenschappers aan de Universiteit Gent hebben ontdekt hoe methanol kan worden omgezet in een basisgrondstof voor plastic. De ontdekking is een doorbraak, omdat de stof het gebruik van aardolie kan vervangen.

De onderzoekers hebben voor het eerst het volledige reactiemechanisme ontrafeld, waarbij het giftige methanol wordt omgezet in een basisgrondstof voor plastic. Bij dit proces wordt gebruik gemaakt van bepaalde 'katalysatoren'. Dat zijn stoffen die de reactie versnellen zonder zelf verbruikt te worden.

Methanol is een alcohol dat kan worden gewonnen uit bijvoorbeeld aardgas, biomassa of afval. Uit het Gentse onderzoek blijkt dat methanol een waardig alternatief kan zijn voor aardolie. De Universiteit hoopt hiermee een aanzet te geven voor een massale productie van kunststoffen op basis van alternatieve grondstoffen.

Toegevoegd na 57 minuten:
Je hebt het hier dus over zogenaamde bioplastics: Plastic geproduceerd uit biomassa. Door fementatie met de juiste bacterien wordt een alcohol (hetzij ethyleen, wat er in je biertje zit, of methyleen, een kleinere alcohol) verkregen. Deze kan je via een chemische tussenstap veresteren tt een plastic met dezelfde eigenschappen als de huidige op aardolie gebaseerde plastics.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gerecycled plastic. Daar worden korrels van gemaakt die weer gebruikt worden als grondstof voor de plastic-industrie. Of dat gerecycle'de spul hoogwaardig genoeg is voor Lego-blokjes weet ik niet, anders moet daar maar wat voor bedacht worden.

Het plastic verpakkingsafval wordt gesorteerd, gereinigd en vermalen tot granulaat (korrels). Het granulaat vormt de grondstof waarvan weer nieuwe plastic verpakkingen, maar ook fleecetruien, behuizingen van gsm’s en laptops, muis en toetsenbord, autodashboards, speelgoed, tennisballen en andere dingen gemaakt kunnen worden.

Een paar voorbeelden:

Van 55 gerecyclede PET-flessen kan een slaapzak worden gemaakt en van 4 PET-flessen een brooddoos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, maar die Legoblokjes gaan een eeuwigheid mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor - die verdwijnen in branden, aardbevingen, overstromingen, bij komeetinslagen, in de prullenbak, etc...
Het is mogelijk om kunststof te maken op plantaardige basis. Een voorbeeld van een toepassing kan je in de link zien:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er ook andere methoden zijn om op plantaardige basis kunststof te fabriceren. Ik wil zeker niet het gras voor je voeten wegmaaien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet ik even zoeken; kom ik nog op terug... Ben verder geen scheikundige (nee dank je, ik wil ouder worden dan 60! :P)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevonden! Op fructose basis... http://tinyurl.com/ydnqsbx
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydroxymethylfurfural
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fructose basis?
"This colourless solid is highly water-soluble."
Lijkt me niet echt ideaal :).
Ik zou zeggen mechano. Kun je ook veel meer mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt dat LEGO dan failliet gaat, en iedereen over zal stappen op (het metalen) meccano?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. maar lego zou moeten verdwijnen, erg mileu belastend. Mechano is dan een goed alternatief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...of LEGO van metaal maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt wel zwaar denk ik, be oo wat ouder heb bijde gehad, maar toe ik 8 a 10 was had ik lego wel geien, op 18 bouwde ij nog dingen met mechano