Hoe weet een vogel of hij de overkant van een meer of zee wel of niet kan bereiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

In eerste instantie door zijn instinct.
In tweede instantie doordat die vogel meevliegt met de zwerm en zo leert van zijn soortgenoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de quest 101 nog kunt vinden van december dit jaar staat daarin een heel uitgebreid verhaal over deze vraag. Dit is namelijk verkozen als beste vraag van het jaar.

In principe komt het erop neer dat vogels dit leren van oudere vogels en gedeeltelijk door instinct weten (bijvoorbeeld koekoeken).

En door evolutie. Als een vogel dit niet leert dan gaat hij namelijk dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk niet dat hij dat weet.
Vliegt op zijn instinct, en er zijn, vooral, jonge vogels die het niet halen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal de vogel niet weten,wat ie wel weet,is,dat ie naar de overkant moet(instinct). Ik vermoed,dat er heel wat,vooral jonge vogels,die niet sterk genoeg zijn het niet halen.