Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen gnostische en vitale sensibiliteit precies?

Ik snap vitale wel maar gnostische niet zo goed

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Gnostische sensibiliteit is het diepe gevoel. Ook wel propriocepsis en/of houdingszin genoemd.
Vitale is het oppervlakkige gevoel (aanrakingen, pijn, enz)

Bijvoorbeeld: als je aan het lopen bent weten jou hersenen precies waar je voet zich bevind ten opzichte van de rest van het lichaam, zonder te kijken. Hierdoor kun je gewoon recht vooruit blijven kijken zonder dat je valt.
Als dit bij iemand verstoord is zou hij/zij constant naar zijn voeten moeten kijken om te weten waar zijn voeten zijn, anders valt deze persoon over zijn eigen voeten of maakt hij misstappen omdat degene niet weet waar zijn voet zich bevind t.o.v. zijn been.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gnostisch is óók fijne tastzin, bijvoorbeeld wanneer je met je ogen dicht een tennisbal in je handen hebt, ook een tennisbal voelt en geen ijzeren kubus.
Ik was dit even vergeten te melden.
Maar om meteen met 'dat is fout' erop in te gaan vind ik jammer, en ik vind je omschrijving nogal onduidelijk om eerlijk te zijn. En als je even op internet had gezocht kwam je op iets soortgelijks als dit uit: "Gnostische sensibiliteit is de sensibiliteit waarmee men fijne tast voelt (dat wil zeggen dat men met de ogen dicht precies kan identificeren wat men in de hand heeft). Verder kan men vibratie onderscheiden (men voelt dus dat een eigen vinger bewogen wordt) en men merkt de positie van het lichaam (men weet of een eigen vinger gestrekt of gebogen is bijvoorbeeld)." Dus we zitten beide in principe goed :) En ik mag aannemen dat hetgeen wat ik op mijn opleiding in de lessen krijg wel waar is (dat zou een beetje raar zijn..) Vandaar dat ik hier geen bronnen bij heb omdat ik dit uit lesboeken en colleges heb gehaald die ik heb gehad op mijn opleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Ik doe de HBO opleiding Podotherapie. Misschien niet direct met zenuwen te maken, maar ik heb er wel les in gehad.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing