waarom worden kinderen juist helemaal hyper als ze erg moe zijn?

Ik begrijp dat ze dit (onbewust) doen om hun vermoeidheid te maskeren, maar kan iemand mij uitleggen waar dit vandaan komt? En geldt dit ook voor volwassenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik betwijfel of je stelling klopt, ik en ook mijn kinderen worden niet hyper als we moe zijn
amigo
13 jaar geleden
nou ik herken het HEEL goed (en ik weet om me heen nog wel een paar voorbeelden). Vooral de leeftijdsgroep 3-9 kan er behoorlijk last van hebben

Het beste antwoord

Als kind had ik dit soms, en dan was het probleem vooral dat ik niet meer kon 'filteren', voorbeeld: ik zat in de huiskamer, de kat kwam voorbij lopen, dus ik wilde de kat aaien, maar dan zag ik de boekenkast, daarheen, en dan zag ik buiten de buurvrouw lopen en en en en.
Waar je normaal gesproken in staat bent je te concentreren op iets, lukte dat op die momenten helemaal niet meer, wat me alleen maar meer opjoeg.
Ik merk het nog weleens aan mezelf als ik erg moe ben: bezig met 10 dingen tegelijk en niks komt af en alles leidt me af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, Klinkt voor mij heel herkenbaar!

Andere antwoorden (2)

Ik had dat ook als kind. Mijn moeder zei dan: "Je bent boven je theewater."
Nu heb ik dat eigenlijk nog steeds. Het uit zich in niet stil kunnen zitten op de bank. lijkt enigszins op onrustige benen, maar zodra ik in bed ga liggen is het over.
De oorzaak kan ik eigenlijk niet vinden.
Kijk bij het hoofdstuk: "Rustiger gedrag" van de link hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een HEEL goede vraag. Ik accepteerde het feit dat het zo is nl al jaren maar had me nog nooit het waarom afgevraagd.

Ik denk zelf (na enig gepieker) dat bij vermoeidheid het evt aanwezige beetje beschaving eraf gaat en dat ze heel primair gaan reageren.

Eigenlijk een beetje hetzelfde waarom mensen die dronken zijn zo lawaaierig en vervelend worden.
amigo