kan bloed door huid?

wel, we hebben vandaag geleerd over HIV (aids) & dat het door bloed ook kan worden doorgegeven. Nu vraag 'k mij af, als je nu een druppel bloed van iemand die seropositief is, Of aids heeft op je huid krijgt & er ook laat opzitten, Het in je huid trekt of niet?

Sorry als dit een domme vraag is :p
ik vroeg het me gewoon af :D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Je zult de druppel WEL moeten wassen en grondig.
Want wat op de huid zit kan alsnog op een slijmvlies terecht komen, al dan niet via je eten bv.

En je kunt wel via de slijmvliezen virussen opnemen in je lichaam.

Rechtstreeks via de huid is onwaarschijnlijk zolang de huid onbeschadigd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee dat gaat niet
alleen als je een wondje hebt is dit wel mogelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dit kan niet, ookniet door ee wondje. als er regenkomt gaat dit toch ook niet door je huis, of door je wondje?
en nee dt was geen domme vraag. geen een vraag is dom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet door de intacte huid.
Bloed van een met hiv besmette persoon op de intacte huid leidt dus niet tot een besmetting, al is het wel zaak om de huid zo snel mogelijk schoon te wassen.