De apen zijn echte dagdieren met betere hersenen dan de halfapen. Ze lopen allemaal op 4 voeten.

Toegevoegd na 2 minuten:
De apen zijn dagdieren en hebben over het algemeen vlakkere, expressievere gezichten en betere ontwikkelde hersenen dan halfapen. Net als halfapen lopen ze op vier voeten.
fremar
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Neen, niet alle apen lopen op vier voeten, hoewel wel alle apen het kunnen.
Tot de Mensachtigen behoren organismen die op twee benen kunnen lopen (bipedale locomotie) en dit ook bij voorkeur doen.
Sommige Apen andere soorten kunnen ook op twee poten staan, maar bij deze apen blijft de voorkeur om ook de armen als poten te gebruiken.
Ook is de bouw van handen en voeten verschillend. Bij Mensachtigen zijn de handen ontwikkeld om mee te kunnen grijpen/pakken en heeft de hand een losse duim. Deze duim kan de pink aanraken (opponeerbaar).
De voeten zijn gebouwd om voornamelijk mee te kunnen lopen. De grote teen (bij de hand is deze de duim) zit direct naast de andere tenen en is niet in staat om de kleinste teen aan te raken. Ook is de middenvoet gebouwd (hol) om schokken tijdens het lopen op te vangen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De benen van apen zijn slechts ongeveer een derde van de lichaamslengte, wat bij het lopen sneller tot vermoeidheid leidt. Wanneer de chimpansee rechtop staat, kan hij de benen niet rechtuit strekken. In de rechtop-houding is dat enorm inspannend. Zijn gezicht is dan naar boven gericht. Hij moet het hoofd daarom buigen, indien hij naar voren wil zien. De wervelkolom is bij apen aan het achterhoofd bevestigd, bij de mens echter onder aan het hoofd. Daarom ziet de aap moeiteloos naar voren, wanneer hij op vier voeten loopt, echter niet wanneer hij rechtop loopt.

Toegevoegd na 13 minuten:
Neen, niet alle apen lopen op vier voeten - moet zijn
Neen, niet alle apen lopen altijd op vier voeten.
Een chimpansee loopt regelmatig op twee benen om tegelijkertijd in de handen iets vast te blijven houden.