Hoe nemen we bewegende beelden waar?

Hoe nemen we bewegende beelden (in een film) waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Film bestaat uit 24 stilstaande beelden per seconde. (TV afhankelijk van het systeem 25 of 30) Onze ogen zien die stilstaande beelden, maar onze hersenen kunnen de informatie niet zo snel verwerken en 'koppelt' de bewegingen aan elkaar. Zo ontstaat de illusie van een bewegend beeld.

Overigens komt dit niet door ons oog. Lang dacht men dat wel: dat beelden op ons netvlies een korte tijd nodig hebben om 'uit te doven'. Dit noemt met persistentie. Inmiddels is duidelijk dat het onze hersenen zijn die de beelden aan elkaar koppelen.

Bij minder dan ongeveer 16 beelden per seconde ga je de individuele foto's herkennen en verdwijnt de illusie van beweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als regel in de film geldt dat je 24 frames per seconde, 24 foto's per seconde, voorbij ziet gaan dit ervaren wordt als bewegend beeld. Je kunt dit ook zelf maken door op ieder velletje op een blocnote een figuurtje te tekenen die steeds iets verder stapt. Laat je de velletjes tussen en duim en vingers doorschieten dan zie dat figuurtje als het ware lopen.