Waarom kan het geen zomertijd blijven?

Wat is er tegen om het niet altijd zomertijd te laten zijn? Omschakelen hoeft dan niet meer elke keer, en 's zomers is het 's avonds dan toch langer licht -in de winter merk je dat verschil toch nauwelijks. Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne hebben dat al gedaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat zou jammer zijn, want dan valt een deel van de 'winst' van de zomer tijd weer weg.
Eind oktober is het in de avond al vroeg donker, met omschakeling naar de wintertijd ( eind oktober) , is het dan een uur later donker, dus de lampen in huis, een uur later aan, maar ook al die openbare verlichting langs al die duizenden wegen!
Maar ook in het voorjaar, is er dan winst te behalen.
Grote delen van het noorden van Europa, is het in de winter amper licht, of al in de middag om b.v. 3 uur al donker, maar ook laat in de morgen is het dan pas licht, dus maakt het verschuiven van een uur eerder of later vrijwel niets meer uit.
Er zit aan die wintertijd ook best wel een nadeel, alle klokken moeten gelijk gezet worden, maar ook computers van machines en al die andere technieken , die exact op tijd moeten lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wintertijd is toch juist de 'orginele' tijd en de zomertijd 'ingesteld'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja juist helemaal waar, maar de vraag gaat over kan het geen zomertijd blijven.
Dus nooit geen wintertijd meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach ja natuurlijk, draai het precies om!
Het is in de ochtend een uur eerder licht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk zelf dat ze die hele winter-zomertijd omschakeling moeten afschaffen. het heeft in onze 24-uurs economie toch geen nut meer. En persoonlijk heb ik liever de wintertijd. Want dat het om 11 in de avond nog schemert in de zomer vind ik eigenlijk niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja de een vind dat nu juist geweldig en de ander niets.
heb wel eens in een land gewoond waar het in de zomer om half acht donker werd, wel dat is ook niets hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haelenaar: juist als je lekker in je tuin kunt zitten tot 's avonds laat is het weer een uur eerder donker en vooral: 's ochtends een uur eerder licht! Als ik op vakantie ben heb ik toch liever dat het 's ochtends langer donker is en 's avonds langer licht!

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk zou het veiliger zijn om in november de klok nóg een uur vooruit te zetten. Het is namelijk onderzocht dat het het veiligste voor het verkeer is als de avondspits verlicht is want dan is er het meeste contact tussen voetgangers/fietsers en automobilisten.

Dat vinden we blijkbaar te gek maar als we het altijd op zomertijd laten wordt het in de winter wel heel erg laat licht en hoe korter de kinderen in het donker naar school moeten hoe beter wat mij betreft.

Wintertijd is de échte tijd dus helemaal overgaan op zomertijd is wel een beetje vreemd. Men denkt nog steeds dat de zon om 12 uur 's middags op het hoogste punt staat maar dat is in de zomertijd pas om half 2 ongeveer.