waar wordt (automatische) titratie bij toegepast?

Toegevoegd na 47 minuten:
de werkelijke toepassing: voor welke processen (in het dagelijkse leven) worden ze gebruikt? waarop worden ze toegepast?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Automatische titratie is vooral geschikt voor titratie waarbij de titratieDUUR een rol speelt.
Ook wordt het gebruikt waar giftige/gevaarlijke stoffen of ongevinginvboed een rol speelt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je bijvoorbeeld een zwak zuur titreert met een base, kan de CO2 uit de lucht het evenwicht voortdurend verleggen.

Ook titraties waarbij oxidatie een rol speelt is gevoelig voor tijd, immers , luchtzuurstof gaat meespelen en in de blanco moet men dan de factor tijd meenemen, dit zie je bijvoorbeeld bij het bepalen van Vit C.

Ook processen waarbij sterk hygroscopische stoffen een rol spelen (gehalten van zuiver NaOH, KOH, CaCl2 enz)
kunnen titrimetrisch alleen goed uitgevoerd worden als de duur van de behandeling en de luchtvochtigheid via blanco bepaald is.

Bekend is het titreren van vrij water met pyridine, dat gebeurt met automatische titratie.

Zo zijn er VEEL meer voorbeelden te noemen maar dat maakt mijn antwoord denk ik niet veel duidelijker.

Titrimetrie is geschikt voor bepalingen waarbij een vloeistof als titreermiddel met een exact bekende concentratie gebruikt wordt op een nauwkeurig bekende hoeveelheid monster met een indicator of detector die zich leent voor dat type bepaling.
handmatige titratie werkt vaak met indicatoren , automatische meer met pH meter of redox electroden/meter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

gehaltebepaling van een zuur of base
anneliez