Is het veilig om onder een waterval te staan?

ik heb gezien dat mensen zich onder een waterval wassen.
dat lijkt mij ook heel fijn.
maar is het niet gevaarlijk?
hoe hoog mag de waterval zijn?
hoe zit het b.v. met takjes die mee naar beneden komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Dat is vrij gevaarlijk. De takjes is niet zo'n probleem, maar als er een stuk boom of een steentje (ook een kleintje) met de stroom mee komt is dat levensgevaarlijk. Daar houden veel mensen op vakantie geen rekening mee als ze een waterval tegen komen en het is warm.

Toegevoegd na 2 minuten:
Juist door de waterval stroomt het water snel en neemt gemakkelijker zwaardere voorwerpen mee. En door de zwaartekracht komt het dan precies op de plek waar je staat te "douchen".

Toegevoegd na 7 minuten:
Misschien kan je je onderstaand nieuwsbericht ook herinneren, over een dodelijk ongeval in de Ardeche, vorig jaar nog. In dit geval brak een stuk rots af boven de waterval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt het over takjes, maar er kunnen ook hele boomstammen op je hoofd vallen! Het is dus niet veilig. Dus zul je moeten bepalen of het 't waard is om je leven te wagen om een keer onder een waterval te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Hoe bepaal je dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat het kicken is om eens onder een waterval te staan, dus stel jezelf de vraag: Vind ik het zo belangrijk om een keer onder een waterval te staan dat ik bereid ben om de kleine kans dat ik een boomstam op me hoofd krijg te accepteren. Je kunt natuurlijk als het mogelijk is, ook aan iemand vragen of die even boven gaat staan om te kijken of er iets aankomt, maar dit is niet altijd mogelijk.
Cryofiel
13 jaar geleden
Bij een beetje waterval heb je het probleem dat degene die bovenaan staat, jou niet kan waarschuwen. Hij kan schreeuwen wat hij wil, maar door het geluid van de waterval kun jij hem niet horen. Zeker niet als je ook nog eens je oren vol water hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed punt Cryofiel!
Tja, als je zo avontuurlijk bent om onder een waterval te gaan staan, dan moet je natuurlijk niet bang zijn voor een takje wat mee komt.
Je moet ook niet bang zijn voor koud water en eigenlijk lijkt mij dat nog erger dan die takjes...BRRR.
Ik denk als die waterval al te hoog is, dat het water dan ook niet meer lekker op je lijf klettert.

Verder hangt het natuurlijk van de waterval af en of je een beetje stevig kan staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha er komen niet alleen takken naar beneden maar ook gesteente , en water van een bepaald hoogte is ook niet lekker ...

Nou als je tegen een stootje kunt ; spring er maar onder zou ik zeggen.