raakt magma nooit op?

zo nee,hoe wordt magma aangevult?zo ja,ontstaat er dan een holle ruimte in de kern van de aarde na zoveel vulkaan-uitbarstingen?en als er steeds een nieuwe laag lava op de aardbol strijkt,wordt de aardbol dan niet steeds groter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Net zo goed als er lava uit vulkanen stroomt, verdwijnt er ook weer aardmateriaal onder de grond, op de plaatsen waar de ene aardplaat onder de andere duikt. Het is een soort kringloop, op de ene plaats komt er materiaal uit de aarde, op de andere plaats gaat er materiaal de aarde in. Het gaat dus nooit 'op' en er ontstaan geen holle plekken in de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank u

Andere antwoorden (3)

door aardverschuivingen worden er stukken aardkorst in de magma geschoven.
die aardkorst smelt dan. zo krijg je steets weer nieuwe magma.
dus de magma dat uit de aarde komt, en op het oppervlak terecht komt, komt later weer in de aarde.
zo word de aarde dus niet hol, en ook niet groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Magma raakt op maar dat gaat nog miljarden jaren duren. Dan is de zon namelijk uitgedoofd en stolt alles.

Daarnaast stoot de aarde magma uit, maar dit wordt "direct" weer aangevuld daar de tektonische platen over elkaar heen schuiven.
Dus de zelfde reden waarom bergen nog steeds groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Magma is gesmolten gesteente dat zich onder het aardoppervlak bevindt. Op het moment dat het boven het aardoppervlak is, is het geen magma meer, maar lava.
De reden dat de temperatuur in het midden van de Aarde zo hoog is, is de druk die de massa van de Aarde daarop zet. De zwaartekracht van de Aarde trekt alles naar elkaar toe. Hoe dichter bij het middelpunt, hoe groter de aantrekkingskracht. Daar bij dat middelpunt is de aantrekkingskracht op het gesteente zo groot dat het gesteente vloeibaar en gloeiend heet wordt.
Als een deel van dat vloeibare gesteente naar de buitenkant stroomt, blijft het totale gewicht van de Aarde hetzelfde, dus ook de druk die op het middelpunt staat. Er zal dus gewoon een deel van het harde stuk dat zich het dichtst bij de kern bevindt zich bij het vloeibare middenstuk gaan voegen. Dit geeft echter geen problemen, aangezien dezelfde hoeveelheid net bij het oppervlak erbij is gekomen.

Conclusie: Magma raakt nooit op, het wordt bijgevuld door nieuw gesteente dat weer gesmolten wordt.