Is het mogelijk materialen te behandelen met een soort 'zonnebrandcreme'?

Je ziet dat veel kleren en en voorwerpen (bijv. parasols) verbleken door de zon. Is het mogelijk die materialen met een soort beschermlaagje te behandelen zodat dat niet/minder gebeurt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Sommige (duurdere) zonneschermen worden behandeld met een zogenaamde UV-blocker tegen verbleken, zoals een fabrikant dit noemt. (zie in bron 1) Ik weet niet uit welke stof deze bestaat, maar er bestaat dus wel zoiets.
Ook bestaat er kleding die een UV werende (SolarBlock) behandeling heeft ondergaan (zie in bron 2).