Wat voor een soort chemische reactie heb ik in gang gezet op de wc?

Ik zou vandaag de wc schoonmaken en zonder dat ik er erg in had, gooide ik een scheut allesreiniger in de pot. Opeens begint me die zooi daar te kolken en schuimen en er komen letterlijk 'wolkjes' paarse allesreiniger omhoog. Bij navraag bleek dat iemand 's ochtends al een flinke scheut bleekmiddel in de pot had gegooid.

Dit heeft op elkaar gereageerd, maar ik vraag me af wat er dan precies gebeurt als die twee chemische stoffen samenkomen, verdragen ze elkaar niet, of juist wel, en wat voor 'gas' steeg er nu eigenlijk op uit de pot?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben ooit bijna overleden door een combi chloor, schoonmaakmiddel en urine.
Het was winter en het vroor bijna op onze wc. Mijn moeder gooide chloor in t toilet (dit vroor vast) mijn vader gooide er schoonmaalmiddel over(bevroor ook), ik ging uur later urineren waardoor de stoffen ontdooiden en met elkaar reageerden en er een giga wolk gifgas omhoog kwam.
Ik kon net op tijd de deur openen, en viel naar buiten......

Het beste antwoord

"Chloor kan ook nog eens gevaar opleveren als het in aanraking komt met andere schoonmaakmiddelen zoals allesreiniger. Er kan dan een zeer gevaarlijke chloorgas ontstaan."
http://www.50plusplein.nl/Lifestyle/art/9914/schoonmaken-zonder-chloor

Bleekmiddel bevat chloorgas, opgelost in een alkalische oplossing (chloor + natriumhydroxide +> natriumhypochloriet). Als je er een zuur bij gooit, komt het gebonden chloorgas weer vrij.
Dit is niet ongevaarlijk: adem je teveel chloorgas in, dan kunnen je longen flink beschadigd raken, je ogen kunnen een opdonder krijgen van de damp, ga zo maar door.

De zogenaamde 'allesreinigers met chloor' zitten anders in elkaar - het is dus niet de bedoeling om die stoffen zelf te mengen, want dan krijg je zoals jij nu explosieve verrassingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx hippo. Het was ook helemaal niet mijn bedoeling om de scheikundeleraar te gaan spelen op de wc. Ik vond het alleen wel verpletterend om te zien dat maar een relatief kleine hoeveelheid al zo'n reactie te weeg bracht.

Andere antwoorden (1)

Bleekmiddel mag nooit in een toiletpot omdat het een reactie aangaat met het zuur van de urine. Er onstaat dan mosterdgas dat op je ogen slaat.
In Nederland wordt voor toiletpotgebruik ook bv. 'Glorix' als merknaam verkocht maar bevat helemaal geen chloor maar een zuur - vandaar dat Glorix (r) in Duitsland is verboden want daar zijn ze op chemisch- en ook voedsel gebied nog aanzienlijk strenger dan hier.