Waar komt het bewustzijn vandaan?

Alles is opgebouwd uit cellen ook het brein, cellen op zich hebben geen bewustzijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooie vraag: ik hoop dat vooral evolutionisten en atheïsten hier een verklaring voor kunnen geven, dit is namelijk een van de belangrijkste argumenten voor het feit dat er een bovennatuurlijke kracht moet bestaan... (even voor de duidelijkheid dit is gewoon een vraag, geen beschuldiging of het doordrijven van mijn eigen gelijk, ik ben gewoon benieuwd.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben bang dat evolutionisten hier nog geen antwoord op hebben. Er zijn wel hypotheses over de ontwikkeling van de hersenen, maar die geven (nog) geen verklaring voor het ontstaan van bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad hjth dat idee heb ikzelf ook, leuk om een bevestiging te krijgen, en wat je zegt groome dat er geen verklaring voor is.

Antwoorden (3)

In de filosofie wordt hier verschillend over gedacht. Descartes introduceerde het begrip "dualisme". Dat wil zeggen dat er naast de materiële wereld ook een wereld van de geest is, en dat die twee op een bepaalde manier met elkaar in verbinding staan. Tegenwoordig beschouwt men dit standpunt gewoonlijk als achterhaald, en kiest men eerder voor het begrip "emergentie". Dat betekent dat een complex systeem dat voortkomt uit eenvoudige bouwstenen, maar daar niet toe kan worden gereduceerd. Oftewel, het bewustzijn ontstaat uit de samenwerking tussen miljarden zenuwcellen, maar kan niet volledig begrepen worden door alleen maar naar de afzonderlijke cellen te kijken.
11 jaar geleden
Alles komt voort uit Awareness, of the sea of awareness, wat je ook god zou kunnen noemen.
Consciousness(bewustzijn) is als een spiegel van Awareness, en is niet fysiek ergens te vinden.

Toegevoegd na 3 minuten:
bron : Jeddah Mali
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een op commerciële wazigheids goeroe heeft het antwoord op de pagina waar meditatie cd' s worden verkocht? May the force be with jou (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, inderdaad.
Ter aanvulling op het antwoord van WimNobel:

Naast het dualisme bestaat er ook het "monisme". Deze gedachtegang zegt dat er enkel de materie bestaat, en dat door een natuurlijk proces uit de samenwerking van de zenuwcellen in de hersenen er bewustzijn ontstaan. Het is in de neurobiologie tot op heden nog niet heel duidelijk hoe dit precies verloopt, al zijn er wel aanleidingen dat er inderdaad alleen materie nodig is die op een bepaalde manier samenwerkt om bewustzijn te creëren.

Omdat een groep mensen er niet van overtuigd is dat alleen materie hiervoor kan zorgen gaan zij mee in het dualisme. Echter, de argumenten voor het bestaand voor een tweede 'essentie' wat in combinatie met materie voor bewustzijn zorgt zijn voor veel mensen ook niet overtuigend. Er is namelijk geen onafhankelijk bewijs gevonden voor het bestaan van een dergelijke essentie wat niet terug te leiden is op objectieve waarneming.

Het is dus nog een onbesliste kwestie, en onderzoek in de neurobiologie zal hopelijk in de toekomst uitwijzen welk kamp het meest bij het rechte eind heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
("objectieve waarneming" moet zijn "subjectieve waarneming")
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het valt inderdaad niet te verwachten dat de wetenschap zich binnenkort gaat bemoeien met het dualisme. In ieder geval niet voordat elk natuurlijke aspect van het brein tot in den treure is bestudeerd. De neurobiologie kan al veel zeggen over het brein, maar nog lang niet alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem waar de neurobiologie op blijft stuiten is dan misschien hoe uit stoffelijke activiteit een persoonlijke beleving gemaakt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn wel ontdekkingen en waarnemingen gedaan die enigszins verhelderend zijn. Mensen met bijvoorbeeld een "split-brain" hebben twee onafhankelijke hersenhelften. Bij heb is het corpus callosum, de brug tussen de twee hersenhelften die voor communicatie tussen de twee delen zorgt, doorgesneden om bijvoorbeeld epilepsie tegen te gaan. Zij beschrijven dat ze feitelijk twee verschillende persoonlijkheden krijgen na hun operatie. Zo is er ooit een man geweest die simultaan een atheïstische en een theïstische persoonlijkheid kreeg. Deze man had echter niet idee dat er twee onafhankelijke "bewustzijn"-en waren. Dit leidt onderzoekers tot een voorlopige conclusie dat de materie wel degelijk van belang is bij het bewustzijn, maar hoe het nou echt precies zit moet nog uitgevogeld worden. Het is ook niet bepaald makkelijk te onderzoeken.