leren dove kinderen net zo gemakkelijk lezen en schrijven?

Als dove kinderen woorden leren lezen, dan weten ze toch niet waar de letters naar verwijzen (een bepaalde klank)? Is het dan niet moeilijker om te leren lezen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dove kinderen leren moeilijker lezen. De methodiek is ook anders. Een van de methoden is dat de kinderen veel spreekles krijgen, zodat ze weten welke mondstanden bij de klanken horen. In de les krijgen ze les in kleine groepen (kinderen zitten aan een halfronde tafel, leerkracht aan de lange kant ertegenover. Zo kan iedereen elkaar aankijken). In de klas spreken de kinderen met elkaar onder leiding/begeleiding van de leekracht, zodat ze woorden rond een bepaald thema op 'natuurlijke wijze' leren. De leerkracht vat die gesprekken samen op het bord. (Pietje zegt: 'Ik ben naar het zwembad geweest.' Truusje zegt: 'Was het daar druk?' Pietje zegt: 'Ja, er waren veel mensen." Naderhand gaat men 'reflecteren' op die gesprekken en worden er taaloefeningen mee gedaan. Bijv.: 'Truusje vroeg aan Pietje of het druk was op het zwembad'. (Een indirecte zin maken van een directe.) Het kost veel tijd in ieder geval veel meer tijd om te leren lezen.

Nee, ze leren veel moeilijker lezen en schrijven omdat er eerst iets tussen zit. Vaak eerst de volledige gebarentaal en daarna pas het Nederlands. Wanneer slechthorende of dove kinderen met een CI (cochleair implantaat: http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/ci) beginnen met lezen, is hun mondelinge taalvaardigheid vaak nog niet zo goed als die van hun horende leeftijdgenootjes. Dove kinderen -met of zonder CI- leren vaak eerst of ook de Nederlandse Gebarentaal (NGT) omdat die wel volledig toegankelijk is. Met NGT als basis maken zij zich vervolgens de Nederlandse taal eigen. Op het moment dat ze leren lezen, moeten ze dus ook het Nederlands nog grotendeels onder de knie krijgen. De taalontwikkeling van dove kinderen met een CI is min of meer vergelijkbaar met die van slechthorende kinderen: het gesproken Nederlands staat weliswaar dichter bij hen dan bij dove kinderen zonder CI, maar toch missen zij vaak nuances of ‘stukjes’, zodat ze veel moeite moeten doen om te begrijpen wat er gezegd wordt. Zowel dove als slechthorende kinderen hebben dus een andere beginsituatie voor het leesonderwijs dan horende kinderen, die hun kennis van en ervaring met het mondelinge Nederlands gebruiken om betekenis te geven aan de letters die ze hebben omgezet in klanken. Dove kinderen met of zonder CI moeten andere strategieën inzetten om te gaan begrijpen wat al die letters betekenen: zij zullen de betekenis van elk geschreven woord moeten leren, en koppelen aan de betekenis die ze vaak al kennen in NGT. Ze maken vaak ook gebruik van vingerspelling naast of in plaats van verklanken, wat horende kinderen vanzelfsprekend doen. Ouders kunnen veel doen om hun dove kind te helpen met leren lezen. Deze brochure laat zien hoe een doof of slechthorend kind leert lezen en welke rol ouders daarbij kunnen spelen. Lezen is belangrijk! Door te lezen krijgt een kind informatie over de wereld, het leert begrijpen hoe dingen werken, wat de betekenis is van wat er gebeurt, en hoe mensen met elkaar omgaan. Als je gebruik kunt maken van geschreven taal kun je niet alleen je kennis vergroten, maar ook bijvoorbeeld je fantasie ontwikkelen. Meer informatie in de bron:

Bronnen:
http://www.fodok.nl/uploads/tx_pdforder/Do...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100