De techniek is er, zou je zeggen.
Helaas hebben "meekleurende (contact)lenzen een paar nadelen:
Ze reageren vooral op UV en kunnen dan vrij snel donker worden (getest met een flitser binnen een tel) maar de tijd om de gekleurde zilververbinding weer in de gelige (vrijwel kleurloze) fase over te laten gaan , duurt meer dan drie minuten.

Je kunt ze niet even "uit" doen dus dan zit je met een tot 80% lichtabsorptie terwijl je daar NIET op zit te wachten.

Zelfs is dat een reden waarom voorruiten van auto's niet donker mogen zijn.

Wellicht zijn ze verkrijgbaar op plaatsen waar alles voor geld te koop is, het is niet moeilek om harde contactlenzen op sterkte te maken van dit meekleurend glas.

Er is nog geen geschikte stof gevonden die veel sneller "omslaat" en bovendien moet de stof in het glas blijven en mogen er geen stoffen aan het oog afgegeven worden die schadelijk zijn.

Dus , misschien komt het nog wel eens maar op dit moment zit het er in de EU niet in.

Toegevoegd na 13 minuten:
De LCD techniek in lasbrillen en actieve 3D brillen (welke werken op polarisatie) zou in principe snel genoeg kunnen zijn maar dan moet de stuurelektronica in de contactlens zitten.

Het zou me niet verbazen als dat niet heel lang duurt, een apparaatje buiten de ogen zou de stroomvoorziening en de aansturing voor zijn rekening kunnen nemen, in de lens zou dan een doorzichtige pick-up spoel moeten zitten.

In wezen zijn deze technieken separaat al wel voor handen,
De opgedampte pixels van beeldschermen werken ook als lichtschakelaars.

Het moet echter veilig en betrouwbaar zijn, stel dat je lensspoel gestoord wordt door een mobieltje oid, levensgevaarlijk.......!

Het is dus in wezen de betrouwbaarheid en/of de snelheid waar het op stuk loopt, de techniek van de meekleurende glazen is meer dan 40 jaar oud en, afgezien van wat verfijning, betrouwbaar maar traag, de andere aanpak komt net om de hoek zetten maar zal ook als retina-camera ontwikkeld kunnen worden (de camera ziet dan exact wat je ogen zien) en zelfs als lens die zichzelf scherp kan stellen.

Er zal veel techniek aan komen w.o. de contactlenzen.
Je zult echter nog even geduld moeten hebben.

Enkele genoemde zaken zijn uit extrapolatie verkregen...
deze bestaan mogelijk dus nog niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja ze bestaan wel, alleen zijn ze niet goedgekeurd. De lens verandert te langzaam van kleur als je bijv. een tunnel inrijdt: dan zie je niks meer:

http://www.nano.org.uk/news/432/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Toch jammer dat ze (nog) niet zijn goedgekeurd.