Electrisch is een stroomkring zonder actieve halfgeleiders.
Electronisch is alles MET actieve halfgeleiders.
Een schakelaar bijvoorbeeld is electrisch,
een dimmer electronisch, want er zit een triac (halfgeleider-schakelaar in.
Ook de draadloze schakelaars die je via een afstand bediening in kunt stellen zijn eloectronisch.
Zo is een gewone TL een electrisch circuit (met trafo , starter en condensator, dit zijn allen passieve elementen.)
De spaarlamp is electronisch omdat er een omvormer in zit die meestal met mosfets werkt, ofschoon een spaarlamp een opgevouwen mini-TL buis bevat.
Overigens zijn bijna alle huishoudapparaten electronisch, een stofzuiger MET toerentalregelaar is electronisch,
een zonder is electrisch.
Ledlampen zijn per definitie electronisch , omdat een led tot de electronica behoort (het is een lichtgevende diode)
Hopelijk wat duidelijker zo.
Vriendelijke groet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

electrisch is als je gebruik maakt van electriciteit, en electronisch is het als een apparaat werkt op printplaatjes en dergelijke.
14 jaar geleden
Elektrisch is met stroom...

Elektronisch is ook stroom, maar dan op kleine schaal... Dus met chips en dergelijke zaken... Transistors en zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Electronisch is electrisch meer dan op veel kleinere schaal. Electrisch speelt zich af op moleculair niveau. Electronisch heeft met wisselwerking tussen atomen en elctronen te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou nee. Ook elektriciteit speelt zich af op atomair niveau.
Electrisch, betekent dat de gebruikte energie electricitieit is.
Electronisch betekent dat de werkzame onderdelen op electriciteit werken.

Toegevoegd na 23 minuten:
De electrische auto heeft een electrisch gedeelte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, mijn stofzuiger werkt op elektriciteit maar is niet elektronisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de werking van de stofzuiger dan niet electronisch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De electrische boormachine kan electronisch geregeld worden, dus dan is het gedeelte dat de zaak regelt electronisch?
Maar spreek je dan ook niet/nooit over een electronische aandrijving?
AWM
14 jaar geleden
Ja, als er een elektronische schakeling inzit, wordt het hele ding vaak 'elektronisch' genoemd. Maar als het apparaat simpelweg op elektriciteit werkt, zoals een gloeilamp of een simpele deurbel dan is daar niets elektronisch aan. Wel elektrisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je me een keer te pakken, antwoordman, een donkere dag voor me. :-)
Je kunt spreken van elektronica als er sprake is van een schakeling. Dat is een samenstelling van onderdelen die een bepaalde functie verrichten. Dat kan bijv. het versterken van signalen zijn of het regelen van je verwarming.
Elektrisch is alles waar elektriciteit aan te pas komt, dus je stofzuiger of je boormachine.
AWM
14 jaar geleden
Er is een wezenlijk verschil. Een elektrische installatie bestaat uit heel andere onderdelen dan een elektronisch circuit. Een drukknop is een onderdeel van een elektrische installatie, dat heet installatiemateriaal, een diode is een onderdeel van een elektronisch circuit, een component. Op dit moment staat alles door elkaar. Het in mijn ogen enig juiste zou zijn, als het toch wilt categoriseren, dat er een categorie Elektrisch installatiemateriaal wordt opgezet en een categorie Elektronisch Component. Quistnix zit er naast voor mensen uit de branche.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Bertie;

Electriciteit is een vorm van energie. Electronica is een manier van schakelen en regelen door middel van electriciteit. Een GSM bijvoorbeeld is een electronisch apparaat dat zijn electriciteit uit een accu en uiteindelijk uit het stroomnet haalt.