Is het zo dat als je meer van de wereld weet dat je dan ook meer ziet?

De kunst is ook steeds complexer geworden, zodanig dat we zelfs onze eigen fantasie op papier zijn gaan zetten. En toen de Europeanen naar Amerika gingen moesten ze hun boten aan de inboorlingen beschrijven voordat die ze zagen.

Er bestaat een tekening van een golf die een aantal honderden jaren geleden is gemaakt in Japan. Hij is opzienbarend (leerde ik van de tv) omdat er zoveel detail in zit. De golf breekt namelijk uit en steeds kleinere andere golfjes, en schijnt uniek te zijn.

Kun je dingen zien die geen enkele houvast hebben met wat je al kent?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, je ziet meer als je meer weet. Zoals je in muziek meer hoort, naarmate je meer weet. Maar bij muziek kan dat weten ook komen door te luisteren. Dus je begrijpt muziek beter/hoort er meer in, naarmate je meer geluisterd hebt. Ooit leer je te zien waar de boom ophoudt en de niet-boom begint. Daarna kun je bomen zien. Er zit ook een keerzijde aan. Naarmate je meer weet, ga je meer de wereld zien zoals je weet dat ze is. Daardoor ga je ook dingen niet meer zien. Omdat je weet dat ze er niet zijn. Zo bepaalt je paradigma mede je waarneming. Waarnemen. (voor) waar (aan)nemen...

Alles onder je kun je begrijpen... Zit je in klas 5 dan kun je alle klassen onder je begrijpen, de klas boven je niet... Alles wat je van de wereld weet, zie je ook... Als je een renault Scenic koopt, dan zie je ze plotseling overal rijden, dat ken je toch... Nee wat je niet kent, dat zie je niet...

Ik denk dat het alles te maken heeft met geinteresseerd zijn in zaken. Iemand die geen interesse heeft voor de wereld om zich heen, zal ook geen nieuwe dingen zien. Die kijken wel maar zien niks. Om je vraag te beantwoorden :Het is niet zo dat je meer ziet als je meer weet. Je weet pas meer als je meer ziet. Je kunt het al zien bij kinderen van 2 of 3 jaar. Het ene kind kijkt overal om zich heen en vraagt van alles over wat hij of zij ziet. Een ander kind kijkt ook wel maar ziet niet zoveel als de ander omdat het zich minder of niet interesseerd voor de wereld om zich heen.

dat denk ik wel de andere antwoorden zeggen het ook al. Als je pas iets nieuws hebt gezien, dus let je daar de volgende keren op met hee ja dat weet ik

Je kan wel dingen zien die niet gebaseerd zijn op dingen die je kent. Echter, het zal niet snel gebeuren, omdat het je niet opvalt & je er minder begrip mee zal hebben. Kennis breidt zich naar mijn mening uit door te bouwen op wat je kent. Ik kan jou niet de wiskunde van de snaar theorie uitleggen, voor je lineaire algabra kent, bv. Als jij altijd door bossen met loofhout gelopen hebt, zal je zien dat een naaldboom speciale naalden heeft, maar als je nog nooit een boom gezien hebt, zal je eerst opvallen dat er een stam is, dat de boom naar boven uitgroeit en dat er groen spul aan zit, wat naalden schijnen te zijn. Oftewel: Nieuwe kennis tot je nemen zonder framework waarin de kennis past leidt tot kennis waar je niet mee kan.

Dat zijn verschillende vragen. Ja, je ziet meer als je een degelijke basis hebt maar ook niet altijd want je kunt een soort van beroepsblindheid ontwikkelen.Belangrijk is de kinderlijke verwondering te bewaren en te koesteren en je te laten leiden door emoties. Ik ben onlangs naar Lineart in gent geweest , de grootste professionele beurs voor internationale kunstenaars : soms "herken" je veel en soms is het déjà vu gevoel te sterk en soms wordt je op een totaal ander been gezet en probeer je tevergeefs referenties te zoeken. Maar kunst wordt niet beoordeeld op de veilingwaarde maar op de subjectieve belevingswaarde. Nogmaals een poging : hoe meer je van de wereld kent, hoe grappiger soms de knipogen naar andere bekende kunstwerken. Elke kunstenaar heeft ook zijn groet voorbeelden en leermeesters, hoe creatief hij ook moge zijn of denken.

Ja lijkt mij wel, meten is weten zeg maar. Je gaat er vanzelf meer opletten, stel je hebt net een nieuwe auto gekocht. Zeg maar een Nissan, dan is het gekke dat je dan gelijk veel meer Nissans ziet rijden. Dat is mijn ervaring.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100