waarom kent een mens wraakgevoelens en dieren niet

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet jij zo zeker dat dieren geen wraakgevoelens hebben? Heb je het aan een dier gevraagd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had ooit een filmpje gezien waarin een groepje apen wraak namen op een oudere soortgenoot, die ooit het alfamannetje was dacht ik. Ik kan het filmpje helaas niet vinden. Olifanten hebben trouwens ook wraakgevoelens. http://www.sevendays.nl/artikel/171831 http://www.youtube.com/watch?v=qhubT_A6-cI ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag klopt niet, de meeste dieren kennen het bekende "wraakgevoel" wel.

Antwoorden (2)

ik denk persoonlijk dat een dier dat denkvermogen niet heeft. Even een voorbeeld: Stel een kat valt een hond aan, De hond zal niet denken: als ik nu in het kattenmandje plas zal ze zich slecht voelen...
De hond zal wel "boos" zijn op de kat.
Dat is ook weer zoiets typisch menselijk.
Daarom hou ik ook zoveel van dieren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dieren doen "oog om oog tand om tand" in zekere zin. Mishandel jij je hond dan bijt hij jou als hij de kans krijgt. Dieren hebben het door. Wraak kost alleen maar energie en je wordt er ook niet echt blijer door. Als jij je gewroken hebt dan moet je weer uitkijken dan jou wraak niet gewroken wordt (door familieleden ofzo). Dieren handelen het gelijk af. Elkaar niet mogen is ook geen wraak. Katten houden vaak niet van honden en andersom dus zitten ze elkaar achter na.