Kunnen papiersnippers die door het toilet gespoeld zijn niet heelhuids via een straatkolk/put op straat terechtkomen tijdens een forse regenbui?

Ik had gehoord dat het rioolwater(en dus met de snippers) niet zomaar op straat terecht kan komen door de aanwezigheid van een bergbassin en een eventuele overstort op de RWZI. Ik was bang dat het privacygevoelige document dat ik versnipperd had en door het toilet had gespoeld op straat kon belanden na de hevige regenbui.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het zo privacygevoelig is, waarom spoel je het dan door het toilet? Verbranding is dan een stuk effectiever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En nog gezellig ook,
's avonds in de tuin een kampvuurtje;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bergbezinkbassin is een zogenaamde randvoorziening in een rioolstelsel. Het is in feite een grote (dichte) betonnen bergingskelder die wordt gekoppeld aan het bestaande rioleringsstelsel. Met de bouw van een bassin wordt de inhoud van een rioleringsstelsel vergroot. Een groot voordeel hierbij is dat er tijdens hevige regenbuien minder vervuild water via een overstort in het oppervlaktewater terecht komt. Het bassin is zo aangelegd dat het alleen vol kan stromen bij een hoog waterpeil in de riolering.
Zodra het bergbezinkbassin vol is zal het overtollige water alsnog via een overstort op het oppervlaktewater geloosd worden. Door de vormgeving, die gericht is op een lage stroomsnelheid, kan een deel van het vuil in het water bezinken. Hierdoor komt dat vuil niet in het oppervlaktewater terecht.
De verzamelriolen en het bergbezinkbassin worden na regenbuien leeggepompt. Hierbij wordt het bezonken vuil opnieuw gemengd met het aanwezige water, bijvoorbeeld via een spoelinstallatie bestaande uit een pomp of een apart reservoir met spoelwater. Het rioolwater uit het bassin wordt daarbij terug gepompt in het rioolstelsel en stroomt zo vervolgens naar een rioolwaterzuiveringsinstallatie. Ik heb het even nagevraagd bij de RWZI in mijn woonplaats. Het bergbassin zat niet vol toen het zo heftig regende. Dus er was zodoende ook geen overstort op de rivier. Dus het riool kon het rioolwater aan en zodoende belande het niet met de snippers op straat. Gelukkig!!

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Het Nederlandse rioleringssysteem is volledig gescheiden. Dat betekent dat het 'hemelwater' apart afgevangen wordt. Het gewone rioolwater uit de toiletten kent geen extreme pieken of dalen, dus bij dit systeem is geen overloop ingebouwd. Het gewone rioolwater gaat om vanzelfsprekende redenen allemaal naar de zuivering.
Het hemelwater wordt slechts deels gezuiverd. Dat komt omdat alleen het eerste deel van een regenbui vies is. Als het een tijdje regent is al het vuil van de straat af en kan het direct het oppervlaktewater in. Voor de extreme buien is er dus wel een overloop, die het water direct naar een rivier of meer leidt.

Toegevoegd na 1 uur:
In een aantal gevallen bestaat de overloop uit een grote bak, die na de overlast alsnog geleegd en gezuiverd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de RWZI in Apeldoorn vertelde een medewerker dat het rioolstelsel in de buurt van de Langeweg in Apeldoorn en dus 2,9 km in de buurt van de RWZI een gemengd rioolstelsel betreft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En in het rioolstelsel bij de Langeweg zijn geen riooloverstorten aanwezig, maar wel bij de RWZI zelf. En eerst wordt bij het stijgen van het rioolwaterniveau bij een hevige bui het bergbezinkbassin van 13.000 m3 gevuld en als die vol is wordt er pas overgestort in de Ijssel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bergbezinkbassin is niet in het rioolstelsel zelf, maar op de RWZI in Apeldoorn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Taeke, je kan gelijk hebben hoor; wat er staat geldt voor het overgrote deel van het Nederlandse riool. Er zijn enkele uitzonderingen. Maar ik heb een aanpassing gedaan om je overloop mee te nemen!
De inhoud van een riolering kan alleen op straat komen na een overstroming.
(Amsterdam Noord 1960)