Is er vandaag meer zuurstof dan 100 jaar geleden?

Want ik dacht omdat er nou zoveel mensen bijkomen en omdat ze zoveel bomen kappen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (5)

Misschien een stomme opmerking maar ik denk dat je minder bedoelt. En zoals ik er over nadenk kan deze veronderstelling wel is kloppen. Als je er van uitgaat dat er minder bomen zijn dan 100 jaar geleden en meer auto's ja. Maar in de zee zit ook plankton dat zuurstof produceert dus als im het tegen over elkaar opweeg lijkt het mij wel logisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
komen nog wel meer omstandigheden bij kijken, (opname oceaan, invloed zonlicht etc) min is overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
algen in zee en oceanen zorgen voor tweederde van de zuurstof. planten en bomen maar eenderde, hebben ze mij vertelt
Er is net zoveel zuurstof, alleen zit het ergens anders, bv in CO2. Alleen als het in de ruimte zou verdwijnen zou er minder zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een slecht antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord is in wetenschappelijke zin helemaal correct, alleen is dat niet wat de vraagsteller bedoelde, vermoed ik.
Vandaar van mij zeker geen + waard, maar ook geen -
Vdijken heeft gelijk maar volgens mij is dat niet je vraag.

Bij een bron heb ik het volgende gevonden;. Er verdwijnt jaarlijks ongeveer 25 miljard ton zuurstof uit de atmosfeer door een veelheid aan processen. Hierbij is rekening gehouden met processen die zuurstof terugleveren, zoals fotosynthese. Als dit in dit tempo blijft doorgaan dan is de zuurstof over 45.000 jaar op.

Bij een andere bron heb ik gevonden dat er jaarlijks 0,0027% Zuurstof uit de atmosfeer verdwijnt, zonder rekening te houden met fotosynthese e.d.

Geen idee wat de waarheid is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich een punt. Maar de meeste zuurstof verdwijnt niet door mens of dier (zie het rekensommetje van reddie) maar omdat zuurstof zich makkelijk met andere stoffen bindt. Om deze reden wordt bij het zoeken naar buitenaards leven er van uitgegaan dat als er een planeet gevonden wordt met vrije zuurstof dit bijna automatisch betekent dat er leven moet zijn omdat vrije zuurstof alleen kan blijven bestaan als deze geproduceerd wordt door reacties vergelijkbaar met fotosynthese.
Ja in de sterren wordt zuurstof gevormd uit lichtere elementen. Sinds de Big Bang is er steeds zuurstof bijgekomen. Waterstof is nog steeds veruit het meest voorkomende element dus de productie zal nog heel lang de consumptie overtreffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rekensommetje.
Het oppervlak van de aarde is 4*pi*R^2, dat is ca 4*10^18 cm2.
Op elke cm2 staat 1 kg lucht, ofwel 0,2 kg zuurstof
Ruwweg bevat de atmosfeer dus 10^18 kg zuurstof.
Een mens bestaat voor 2/3 uit zuurstof, zeg 60 kg.
7*10^9 mensen bevatten dus ca 4*10^10 kg zuurstof.
Dat is ongeveer 1/50000000-ste van de zuurstof in de atmosfeer. Het aantal mensen doet er dus niet veel toe.
Reddie