Een virus is een microscopisch klein deeltje dat bestaat uit erfelijk materiaal (DNA en RNA), verpakt in een eiwitomhulsel. Virussen worden pas biologisch actief als zij cellen van levende organismen binnendringen. Een virus is dus geen cel, maar eerder een klontje nucleïnezuren en eiwit.
De dodende werking van UV-licht op micro-organismen is gebaseerd op het in de war sturen van de chemische reacties die plaats vinden in de groei (het dupliceren) van het erfelijk materiaal. Zo worden bacteriën (ook als zij een virus in zich hebben) gedood, omdat ze zich niet meet kunnen vermenigvuldigen. Virussen buiten een dierlijke of bacteriecel zijn veel moeilijker te doden met UV. Het UV-licht kan de luchtzuurstof omzetten in ozon en het is dan deze ozon die het werk doet (soort verbranding van het organisch materiaal), maar dat is veel minder effectief.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
UV licht is zeer energierijk. Het kan bindingen tussen atomen verbreken, en dat is dus moleculen kapot maken.
Dat gebeurt dus ook als je in de zon ligt. Die bruine kleur due je krijgt is van kapotte moleculen. Kleding gaat ook kapot in UV licht. Het verpulvert. Autolak gaat ook kapot. Vooral rode autolak. En ook virussen gaan kapot van UV.
Reddie
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Reddie
Dikke -
UV-licht kan vooral chemische bindingen maken, meestal via radicaal-reacties. Zo wordt b.v. ozon gevormd. UV is mutageen voor erfelijk materiaal, dat betekent, dat er genetische fouten komen in het DNA (daarom krijg je huiskanker als je te veel in de zon ligt).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Radicaal_(scheikunde)
Reddie
4 jaar geleden
@elder161, Als er een chemische verbinding wordt gevormd komt er energie vrij. Precies tegengesteld aan jouw bewering, dus.