Bestaan er naast primaire smaken ook primaire geuren?

We kennen de primaire smaken zoet, zout, zuur, bitter en umami. Geldt dit ook voor geur? Zo ja, wat zijn deze geuren dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Antwoorden (4)

Ik zie bij een Google-resultaat dat er 32 primaire geuren zijn, stom genoeg staan er niet bij welke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja er zijn 7 primaire geuren. 5 hiervan worden bepaald door de vorm van de moleculen: Kamferactig (rond), muskusachtig (schijfvormig), bloemachtig (vliegervormig), muntachtig (rechthoekjes) en etherachtig (kronkels).
Deze vormen komen overeen met receptoren die wij hebben.

Twee extra klassen, scherp en walgelijk, worden niet door de vorm bepaald maar door de elektrische lading.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Men weet nog niet heel precies hoe de neus verschillende geuren kan onderscheiden, maar waarschijnlijk zijn alle receptoren anders en nemen ze slechts bepaalde geurende moleculen waar. Omdat telkens een andere combinatie van cellen wordt geprikkeld, kunnen we dus duizenden geuren onderscheiden.
Om deze duizenden geuren in te delen naar primaire geuren zoals we kennen bij smaak zijn overigens wel voorstellen gedaan door wetenschappers zoals John Amoore wiens mening/voorstel door een andere antwoordgever wordt aangehaald. Maar er is dus (nog) geen definitie van de primaire geuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de wereld van de parfums zijn wel pogingen gedaan om geuren te classificeren in primaire groepen, de 'geurfamilies'. Het Geurwiel van Michael Edwards is daar een voorbeeld van.
In he boek 'Het parfum' van Patric Susskind zie je de parfumeurs ook rondsjouwen met lange bakken met hun 'basisgeuren' er in op basis waarvan ze hun parfums maken.

Geur blijkt iets heel subjectiefs en moeilijk meetbaars te zijn.