hoe is de nervus opticus uitgevoerd, hoe komt deze zo flexibel?

De verbinding tussen de oogbol en de hersenen wordt gevormd door de nervus opticus, echter de oogbol kan praktisch alle kanten opdraaien, is de zenuw elastisch of extra lang en hangt dan af en toe "losjes"?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

De nervus opticus is een sensorische zenuw, ook wel afferente zenuw (afferent = aanvoerend) is een gevoelszenuw.
De prikkels van het oog worden gecontroleerd en gereguleerd via sensorische zenuwen, door middel van proprioceptieve prikkels.
Die proprioceptieve prikkels zorgen voor vermogen van een organisme om de positie van het eigen lichaam en lichaamsdelen waar te nemen.

Vergelijk het maar met je evenwichtsorgaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik mis geloof ik je antwoord? Hoe komt deze zenuw zo flexibel? Kan die verkorten/verlengen bijv?
De Nervus Opticus is normaal zenuwweefsel dat het netvlies verbindt met de hersenen. In feite zijn het de axonen vanuit de visuele schors die rechtstreeks verbonden zijn met het oog.

De draaiing van het oog wordt veroorzaakt door de oogspieren die worden aangestuurd vanuit de hersenen en die, met uitzondering van de onderste schuine oogspier allemaal vertrekken vanuit een aanhechtingsplaats achter het oog.

Het draaipunt van het oog bevindt zich circa 10 mm voor het netvlies.

Omdat, voor zover ik weet, axonen niet bijzonder elastisch zijn, zullen deze niet meerekken met de oogbewegingen. Vanwege het draaipunt van het oog is de beweging achter het oog naar mijn mening beperkt en zal de oogzenuw meedraaien. Dit betekent dat de oogzenuw net zo lang is als nodig bij maximale draai. Omdat het op zich allemaal ingekapseld is in rekbaar bindweefsel zal de oogzenuw niet los hangen, zoals je het noemt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik bedoel is dat hij extra lang is maar dat hij niet losjes hangt omdat hij door elastisch bindweefsel is ingekapseld.