Hoe komen mensen hedendaags of vooral vroeger erachter dat dieren of planten giftig en/of eetbaar zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (5)

klinkt raar, maar door middel van ervaring of ervaring's deling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten eerder genoemde ervaring, ook door smaak en kleur. Een bittere smaak is vaak een indicatie dat iets niet eetbaar is.
Onbekende planten kan je proberen in kleine hoeveelheden. In de meeste gevallen blijkt dan uit je darm reactie of eea eetbaar is. Dodelijk zijn slechts weinig natuurlijke producten in kleine hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat van een nieuwe onbekende plant die ze tegenkwamen tijdens de reizen , de bv sjamaan (kon trouwens ook een vrouw zijn) die veel kennis had van planten steeds kleine stukjes proefde en effect afwachtte de hoeveelheid steeds iets opvoerend. De kennis werd altijd weer doorgegeven aan de opvolger/leerling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals dieren in de natuur heel goed weten wat goed voor hen is en wat hen kan helpen om te genezen van een kwaal, hebben mensen ook altijd gezocht naar natuurlijke hulpmiddelen om te genezen. Kruiden speelden daarbij een belangrijke rol, maar ook bijvoorbeeld geneeskrachtige klei en water uit bronnen. Bij medicijnmannen, medicijnvrouwen en andere genezers bestond veel kennis over het gebruik hiervan, zoals tegenwoordig nog in bepaalde streken van Afrika en in het Amazonegebied voorkomt. Door artsen uit alle tijden is deze kennis vastgelegd in boeken. Tot de oudste boeken behoort het werk van de Griekse arts Hippocrates. Hij wordt door westerse artsen beschouwd als de 'vader van de geneeskunde'. Uit zijn boeken blijkt, dat hij gebruik maakte van kruidengeneeskunde maar ook van homeopathie, ook al gebruikte hij daarvoor andere namen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eetbaarheidstest / identificatie van planten
Eetbare planten kunt u gemakkelijk verwarren met giftige planten. Giftige planten kunnen zelfs in kleine
hoeveelheden dodelijk zijn. Neem dus geen enkel risico. In geval van nood kunt u met onderstaande test bepalen
of een plant al dan niet eetbaar is. Let op: deze test is geen garantie dat de betreffende plant echt veilig is.
FASE 1
Wrijf een klein stukje van de plant op de binnenkant van de elleboog. Als er na vier minuten geen huidirritatie is
opgetreden (rode verkleuring of jeuk) kunt u de volgende test uitvoeren.
FASE 2
Leg een stukje van de plant tussen de onderlip en de tanden. Doe dit gedurende vier minuten. De plant is niet
eetbaar wanneer u een bittere, zeepachtige, sterk zure of brandende smaak proeft. Wanneer dit niet het geval is,
kunt u de volgende test uitvoeren.
FASE 3 (4/5)
Eet nu een handje vol van deze plant. Krijgt u de volgende dag geen maagkrampen of braakneigingen dan moet u
deze test herhalen met een hand vol. Als dit goed gaat is de plant waarschijnlijk eetbaar en kunt u op de derde dag
een complete maaltijd van dit exemplaar nuttigen.