Wat voor spul is dat draad waar spinnen een web mee maken?

Soms zie je wel eens een behoorlijke spinnenweb en dat komt uit de achterkant van een spin. Maar wat voor spul is dat eigenlijk en kan een spin oneindig doorgaan?

Lijkt mij dat het op een gegeven moment toch op moet zijn of wordt dit direct aangemaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.6K

Antwoorden (7)

Het is een proteïne. Het is superdun (en supersterk), dus overdreven veel maken ze er niet van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is spinzijde. Een eiwit dat ontzettend sterk is als je er draden van spint. De spin kan dat continue aanmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Continue' is natuurlijk relatief ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik praat onzin, Ik ga er mee kappen voor vandaag.
Gewoon spinrag is al sterker dan staal en dus een van de sterkste materialen op aarde.
Spinnenwebben bestaan uit uit dunne laagjes kristalachtige eiwitten die samengebonden zijn door laagjes aminozuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spinzijde is een eiwit dat wordt afgescheiden door de spintepel, en is qua samenstelling ook te vergelijken met zijde van zijderupsen, maar moeilijker te 'winnen'.
Deze zijde wordt niet uit een grote voorraad geput, maar ter plekke aangemaakt door inwendige organen wanneer deze nodig is, ongeveer zoals zoogdieren op het moment dat er vraag naar is melk aanmaken ; die zit niet vantevoren in de borst. Zo zit ook spinzijde niet vantevoren in de spin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het antwoord van hierboven door andere gebruikers gegeven, bijgevoegd een link van een artikel waarbij Amerikaanse ingenieurs denken te hebben achterhaald hoe spinnen hun spinrag zo sterk weten te maken. Het is een combinatie van chemie en fysica, zo blijkt uit een publicatie in het Journal of Experimental Biology
De onderzoekers willen nu proberen het om spinnenproces na te bootsen met synthetische polymeren, eventueel met nanovezeltjes als vulmateriaal. Uiteindelijk hopen ze kunststoffen te kunnen maken die mechanisch even goed of zelfs beter zijn dan spinzijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spinsel of spinzijde.

De draad bestaat uit een mengsel van eiwitten. Spindraad komt uit de spintepels in het achterlijf van de spin, met uitersten tussen de één en vier paar. Elk paar spintepels heeft zijn specifieke toepassing. In de spintepels bevinden zich buisjes die met de klieren verbonden zijn. Het aantal buisjes varieert van 2 tot meer dan 50.000.

Het wordt geproduceerd door verschillende klieren en elke klier produceert een bepaald type spinsel. Meestal zijn de draden van het spinnenweb voorzien van kleefstof. De spin bepaalt zelf of de draad moet kleven of niet, afhankelijk van de functie.

Wielwebspinnen recyclen het draad. Er gaat een redelijke hoeveelheid eiwit in de productie van een web zitten en om elke dag een nieuw web te kunnen maken
eten diverse wielwebspinnen de draad op als het web te veel verwoest is. Alleen de dragende draad van het web laten ze hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een eiwit en dat is net zo sterk als kevlar of dyneema... Dat zijn vezels in de wapenindustrie en voor kogelvrije vesten...
Als je een draad zou nemen en die zou je ophangen en dan langer zou maken totdat hij breekt onder zijn eigen gewicht dan is spinrageiwit kampioen lengte... En dan pas kevlar en dyneema en pas veel later staal...

Die spinnen zijn wondertjes van de natuur, want ze halen de supersterke draad weer in en smelten het spinrag weer als het ware en zijn zo zeer bewegelijk...

Nog een ander aspect dat niet velen weten is het volgende... Een spindraadje is ook een vorm van transport voor veel kleine spinnen... Ze gaan op een plek zitten waar het waait en dan spuiten ze een draadje naar buiten de wind in en dan slaat de wind om de draad en zo worden ze door de wind meegenomen, alleen door het ene draadje... En als ze willen stoppen met de vlucht dan zuigen ze hun draadje weer naar binnen en de zwaartekracht brengt hen dan weer op de grond... En ze zijn verplaatst... zo ingenieus is onze wereld...