Welk deel van je lichaam zorgt er voor dat je soms moet huilen bij sommige muziek en hoe kan dit dus?

Ik heb soms bij bepaalde liedjes, die me aanspreken of die een tekst hebben die ik ook heel erg goed herken dat ik daar gewoon van moet huilen. Maar wat gebeurd er nou in je hoofd wat dat veroorzaakt? Is daar een speciaal onderdeel dat in je lichaam zit voor ??

Alvast bedankt.,

GeForce..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, wat is zo'n nummer voor jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dontaskmethat http://www.youtube.com/watch?v=NVVrT_wNw_Y&list=FLgU3HnToTvtHmfzI__Mp5Ig&index=2 .....

Het beste antwoord

In de grote hersenen zitten 3 breien. Een ervan is het limbisch brein. Dit omvat alles wat met emoties en affectieve toestanden te maken heeft. Het limbisch brein zorgt ervoor dat we plezier beleven aan voeding en aan seks. Hier zitten ook alle positieve gevoelens zoals liefde, genegenheid, maar ook negatieve zoals angst en verdriet.

Het limbisch systeem zorgt ervoor dat we gebeurtenissen onthouden, zodat we ze kunnen herhalen of vermijden. Plezierige dingen willen we graag herhalen (eten, seks, knuffelen, lachen, ...) terwijl we onplezierige zaken willen vermijden: pijn, verdriet, angst, ...

Er zijn ook onderzoeken die uitwijzen dat hormonen ook een grote rol spelen bij emoties, humeur, stemming, seks, stress en gedrag. Vooral prethormonen, hormonen als adrenaline, cortisol, noradrenaline, endorfine, dopamine, melatonine, serotonine hebben o.a. invloed op emotie, humeur, gedrag, seks, kicks en lust of high gevoel.

http://www.1001tips.be/lifestyle/menselijk-gedrag-en-de-drie-breinen/

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/3538-hormonen-humeur-emotie-stress.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je neocortex ism je limbische systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je/u wel ! Ik heb die namen opgezocht en het word allemaal wel wat duidelijker. GeForce1O1
Als je huilt in bepalde sitoatie kan zijn dat je iets meegemaakt hebt dat emotioneel moeilijk voor Jou is denk terug warom dit deze gevoelens bij jou opwekt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de tranen komen als je iets moois ervaart is dat een zogenaamde esthetische emotie.

Het is de schoonheid van de muziek, of het zijn mooie woorden in een boek die je ontroeren.

Die emotie komt voor bij gevoelige mensen. Het kan zijn dat de emotie op komt door en herinnering, maar dat hoeft niet. Meestal is dat zelfs niet het geval.

Je kunt door duizend dingen worden ontroerd en die heb je nu eenmaal nog niet meegemaakt, zeker niet als je jong bent.