Heb ik parende slakken gezien?

Ik kwam twee aan elkaar gekleefde slakken tegen in de tuin. Parende slakken, zou je denken. Maar ze zaten aan elkaar vast met een witte, slijmerige, stevig elastische...soort van sliert. Het leken wel hun ingewanden. Op Google afbeeldingen zien parende slakken er toch anders uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil het niet weten xD

Antwoorden (4)

ja dat waren parende slakken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat was dat dan voor sliert?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, neeeee, het was een stevige sliert. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo gefascineerd was dat ik probeerde hen uit elkaar te trekken. Dat lukte dus niet, anders zou ik hun uit hun schelpen trekken, zielig. Dus de sliert was taai en stevig. Ik moet er van kokhalzen als het weer voor me zie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahah ging je ze eruit elkaar trekken terwijl ze aan het paren waren?!
Man en vrouw tegelijk?
Poelslakken zijn huisjesslakken, die in het water leven. Ze zijn mannetje en vrouwtje tegelijk. Zulke dieren noem je tweeslachtig In sloten en vijvers kun je de slijmerige slierten eitjes van de poelslak vinden.

filmpje:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20030611_poelslak01
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je had even moeten wachten of ze na een tijdje een sigaretje opstaken. Dan waren ze zeker aan het paren.

Even zonder gekheid nu, ja zo kleverig kunnen parende slakken eruit zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sliert is de 'liefdespijl'. Die kan er per soort slak (en waarschijnlijk ook na verloop van tijd) anders uitzien, van een witte, stevige slijmdraad tot iets dat op een dor takje lijkt.

"De meeste slakken zijn tweeslachtig, dus ze zijn zowel mannetje als vrouwtje. Slakken hebben uitgebreide paringsrituelen. Ze vinden elkaar door het volgen van een slijmspoor. Bij de paring beginnen ze hun lichamen tegen elkaar te drukken en betasten elkaar met hun voelhorens. De geslachtsorganen van slakken zitten voor in het lichaam en hebben hun openingen aan de rechterkant, net achter de kop. Bij de paring zitten de dieren dus kop aan kop. Daarna schiet elke slak een harpoenachtige kalkpijl van enkele millimeters in de voet van zijn partner. Het afschieten van deze liefdespijlen prikkelt de zaadlozing. Na de paring, die uren kan duren, gaan ze uit elkaar. Bij beide partners ontwikkelen de bevruchte eieren zich eerst in het lichaam. Na enkele weken graaft de slak een kuiltje in de grond, legt daar enkele groepjes eieren (20-30) in en bedekt die met grond. De eieren zien eruit als witte kraaltjes. Na 2 tot 3 weken kruipen kleine slakjes uit de eieren. Uit de grond nemen ze kalk en algen op waardoor ze flink groeien. Na nog een paar weken komen ze boven de grond. Ze hebben een doorschijnende schelp. Ze worden meestal een of twee jaar oud."
http://www.beesies.nl/animals/tuinslak.htm