wanneer gaat een vogel dood?

Kan een vogel al vliegend dood gaan om op de autoruit te vallen bijwijze van spreken? Of graven ze hun eigen graf om erin te liggen? Of voelen ze het aankomen, en gaan ergens in een bosje of struik de tijd aftellen?
Er zijn namelijk zoveel vogels, heb nooit een dode mus, specht, raaf of ekster op de weg gezien!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Het beste antwoord

Nee, vogels vallen net zo min uit de lucht, als dat mensen zomaar dood neervallen op straat. Een levend wezen voelt zijn einde naderen, en zoekt dan een rustig plekje op om te sterven, dat geldt ook voor vogels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
reken maar dat vogels wel degelijk uit de lucht vallen, al dan niet dood.
dit gebeurt vooral tijdens de trek: pure uitputting.
vooral houtsnippen hebben hier een handje van.
werk al 17 jaar op een vogelasiel, en heb deze vogels vaak binnengekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen vallen wel degelijk dood op straat, al gebeurt het niet dagelijks!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad!! Het gebeurd te vaak dat mensen ( en dieren ) zomaar dood neer vallen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessant feitje voor poepmolecuul is ook dat vlak voordat mensen dood op straat neervallen ze eerst hun broek volschijten, of wist je dat al?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had eigenlijk ook niet veel meer verwacht van een poepmolecuul
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rare vogels, die poepmoleculen!

Andere antwoorden (2)

het kan gebeuren dat een vogel dood op de grond valt, door verregaande uitputting.
meestal voelen de vogels het wel aankomen, en zoeken ze een veilig beschut plekje.
zo heb ik laatst een dood torteltje gezien in een holle boom.
vandaar dat je, afgezien van de snelwegen, niet zo vaak een dood vogeltje ziet.
grotere dode vogels zoals zwanen, ganzen en dergelijke, worden door de gemeentereiniging of de dierenambulance weggehaald.
Rieneke1
13 jaar geleden
Begin dit jaar vielen duizenden vogels uit de lucht.

http://www.google.nl/search?q=vogels+vallen+dood+uit+de+lucht&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a

Dat was zeer ongewoon. Vogels zoeken meestal een veilig plekje op waar ze in rust kunnen sterven.
Ik had een kleine groen dwerg papegaai die op een avond extreem graag op mijn schouder wilde zitten. Hij krioelde in mijn haar en wat extreem aanhankelijk. Ik vond het erg lief. Opgegeven moment heb ik hem in zijn kooi gezet, doek erover om te gaan slapen. De volgende ochtend vonden wij hem dood. Achteraf leek het of hij afscheid had willen nemen.
Dieren sterven over het algemeen het liefst alleen.
Er is een liedje over olifanten gemaakt, hoe ze sterven:

http://www.youtube.com/watch?v=1HyeIX3xU2c

Toegevoegd na 1 minuut:
Het papegaaitje is 21 jaar geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een mooi verhaal over je papegaaitje :) bijzonder he dieren!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je boeiend verhaaltje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@chelsea16, ja, zeer bijzonder, als een soort vriendje. Hij verdedigde mij als er vreemde man in de kamer was door 'aan te komen vliegen'.
En hij hoorde als eerst als mijn vriendje eraan kwam, hij herkende het brommer geluid al op afstand en zette zijn veren dan al op en vertoonde onrustig gedrag.
@rubro: bedankt!