Welke van de twee is het?

Heeft de evolutie van de mens ervoor gezorgd dat wij een omgeving kunnen creëren waarin we beter kunnen overleven of hebben deze ontwikkelingen onze evolutie stopgezet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Evolutie is een voortdurend proces zonder eind, en ook de mens is daaraan onderhevig. Het enige dat je zou kunnen stellen is dat wij, door onze omgeving aan te passen aan onszelf in plaats van vice versa, de noodzakelijkheid voor bepaalde veranderingen tijdelijk wat ondermijnd hebben, maar relatief is dat nog maar heel kort eigenlijk. En we moeten ook nog maar afwachten hoe lang dat duurt. Maar ook die aanpassing zal in de toekomst wellicht evolutionaire stappen nodig of noodzakelijk maken.

Al met al is er in die korte tijd weinig tot niets met onze vruchtbaarheid gebeurd ; we planten ons nog steeds geslachtelijk voort ; de basis voor hogere soorten om zich relatief snel aan veranderende omstandigheden aan te passen.

Intussen zijn er wel degelijk kleine dingetjes gebeurd om bepaalde groepen mensen tegen grote natuurlijke gevraren te beschermen. Zo heeft een groot deel van de Afrikanen speciale eiwitten in het bloed, die een zekere resistentie tegen malaria geven. Nadeeltje is dat als je het van BEIDE ouders krijgt, je sikkelcelanemie kunt krijgen. Iets dergelijks zien we zelfs bij Joden (die je nauwelijks een etnische groep kunt noemen), met als negatief effect de ziekte van Tay Sachs, maar ook een moderne westerse aandoening als taaislijmziekte moeten we vermoedelijk in die hoek zoeken. Ook op dit moment gat de evolutie dus met heel kleine stapjes wel degelijk verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een zeer bevredigend antwoord, dankje (:

Andere antwoorden (7)

beide zijn kunnen waar zijn..al ik geloof dat onze evolutie niet is stopgezet.misschien zien we dat niet zo goed omdat we met onze neus erboven op zitten.Evolutie verloopt heel traag, voor onze beleving van tijd.Maar ik geloof wel dat er nog evolutie gaande is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"beide zijn kunnen waar zijn"
Nietus... Onze evolutie is niet stopgezet. Kan helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is 1x zijn teveel getypt.soms is t een beetje lastig als je op je mobiel een tekst probeerd te overzien.en verder geloof ik ook niet in t stoppen van de evolutie.maar er is zoveel wat we niet weten.dus ben ik toch voorzichtig voordat ik beweer feiten te kennen..
Evolutie heeft geen doel dus lijkt het me raar als het stopgezet kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie is eigenlijk ook slechts 'oorzaak en gevolg'. En gevolgen kan je inderdaad niet stopzetten t.o.v. hun oorzaken.
De evolutie is geenszins stopgezet.
Kijk simpelweg naar een kind van zijn ouders: twee lange ouders krijgen meestal een lang kind; twee korte ouders krijgen meestal een kort kind. Ziedaar, een simpel voorbeeld van evolutie waar iedereen altijd overheen kijkt.
Evolutie duurt altijd erg lang, hoor je vaak. Duizenden of zelfs miljoenen jaren... Kolder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is geen evolutie, maar erfelijkheid. Dat heeft met elkaar te maken, maar is niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erfelijkheid is een deel van de evolutie, daar heb je gelijk in.
De evolutie heeft ervoor gezorgd dat de mens zover kwam dat hij zijn eigen omgeving kan creëren. Daarmee is deze niet stopgezet.

De evolutie zet je alleen stop, als je massaal stopt met voortplanten. Anders zul je altijd blijven zien dat de genetische samenstelling van een populatie met de tijd verandert - oftewel, evolutie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie stopt nooit, dat heeft een begin en stopt nooit... Als het klimaat nu eens drastisch zou veranderen, bijvoorbeeld erg koud zou worden, dan groeit on lichaamshaar weer aan hoor, ook dat is evolutie, survival of the fittest en dat geldt overal, ook op GV...

De aanpassing van nu als het plotseling koud wordt is de verwarmingsmonteur bellen, dat is ook evolutie...

Wij creëren onze omgeving gelukkig nog, maar hoe lang nog, dat weet ik niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze evolutie staal al HEEL lang stil.
Door goede voeding en optimaliseren van onze omgeving, worden we groter en zwaarder, maar dat is zo een beetje de enige verandering.
De mensen zijn niet veel slimmer geworden maar kunnen hun slimheid wel beter leren ontwikkelen door meer kennis van de wijze waarop we ons kunnen ontwikkelen.
Verder zijn we nog geen steek veranderd in vergelijking met bijvoorbeeld de Romijnen en de Azteken om een paar zijstraten te noemen.
De vermeende stijging van ons IQ hebben we te danken aan de soort van tests en onze training in informatieverwerking.
Als we werkelijk zoveel slimmer geworden waren, zaten we nu niet met onze millieuproblematiek en waren allen op onze aardbol goed gevoed en gezond.
Dus macht ,geld (hebzucht) en sex zijn nog steeds de drives in de mens, gemiddeld genomen.
Er zijn geen aanwijzingen dat dat binnen afzienbare of zelfs extrapoleerbare tijd zal veranderen.
Evolutie begint bij jezelf , net als het verbeteren van de wereld. Dat geldt dus ook voor mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof beslist niet dat de evolutie stil staat. Wij passen ons steeds meer aan, aan onze omgeving. Alleen is dat niet zichtbaar in 1 generatie. Daar gaan duizenden jaren aan voorbij. Helaas is er niemand die dit dus kan checken. De sterksten zullen overleven en de "goede" genen cq aanpassingen doorgeven.