In hoeverre komt pedofilie voor in de dierenwereld?

'Vergrijpt' bijvoorbeeld een aap zich ook wel eens aan een niet geslachtrijpe?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
5.7K

Het beste antwoord

Volgens de Engelstalige wikipedia komt dit wel voor.
Er zouden bijvoorbeeld insectensoorten, apensoorten en mollensoorten zijn waarbij dit (soms) wel voorkomt.
Volgens deze bladzijde is er zelfs een hermelijnensoort waarbij het normaal is dat de mannetjes sex hebben met de nog heel jonge vrouwtjes die nog niet volgroeid en geslachtsrijp zijn, en waarbij de zwangerschap vertraagd is en ze pas baren tegen de tijd dat ze volgroeid zijn.
Ik zal niet alles dat er staat hier noemen, maar je kan het zelf hier lezen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Animal_sexual_behavior#Sex_between_adults_and_juveniles
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij apen en veel andere zoogdieren( denk aan leeuwen) zijn strikte regels wie er mag paren en dat is altijd het alfa mannetje, de baas van de troep dus. Geen enkel ander mannetje mag dat en als ie het toch probeert ( en de leider let heel streng op!) wordt hij behoorlijk op- zijn plaats gezet. Dus seks met een dier dat lager op de rangorde staat, zoals elk jong, is er niet bij. De leider paart en verder niemand.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vergeet niet dat de vrouwtjes alleen op bepaalde momenten bereid zijn te paren (de bonobo's bijvoorbeeld krijgen een enorm opgezwollen uitwendig rood achterste, voor mensen is dat gewoon akelig om aan te zien), net zoals een poes krols kan zijn. Er gaat dan ook geen enkel seksueel signaal uit van een jong.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kater wil soms proberen te paren met een kitten, meestal met dodelijke afloop voor het kleintje.
Het lukt niet goed, waardoor de kater de nekbeet verstevigt, en dat is de kleine fataal.
Of dit een bewuste actie is of een misverstand is nog niet helemaal duidelijk, hoewel de juiste geursignalen ontbreken en de kater beter zou moeten weten.
Gelukkig gebeurt dit maar zelden, en het lijkt mij dat het katers betreft waaraan een steekje los zit.

Ook bij andere dieren zal het niet vaak gebeuren lijkt me, want het levert geen enkel voordeel voor de voortplanting op, en dat is het toch waar alles om draait.
Rieneke1
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik denk niet dat dieren bewust seks hebben met de intentie zich voort te planten.
Wel denk ik dat alles in de natuur, na overleven, op voortplanting is gericht.
Soorten die daar niet primair op gericht zijn, bijvoorbeeld omdat ze zich liever vergrijpen aan hetzelfde geslacht of aan jongen, selecteren zichzelf uit de markt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dieren planten zich voort door het instinct en hebben niet de keuze zoals wij die hebben. Zij wachten of eisen hun kans op. Pedofilie en homofoob wordt enkel bij de mensheid erkent als zodanig.
Wat die kittens betreft, geloof ik niet veel van die nekbeet, Argument graag. Katers hebben wel een penis met weerhaken...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet uit ervaring dat dit bij Cavia's wél voorkomt,ik heb namelijk Cavia''s gehad.
Volgens de verkoper waren het twee zeer jonge wijfjes uit het zelfde nest,maar het bleken een mannetje en een vrouwtje te zijn,de jongen die kwamen bewezen dat.
En eenmaal drie dagen oud probeerde de vader al met de jonge wijfjes te paren wat natuurlijk niet lukte maar dat veranderde toen de wijfjes iets groter werden en jongen kregen van de eigen vader.
Tussen de jongen zat ook een mannetje en toen die eenmaal groot was bezorgde hij zijn vader met zijn territorium gedrag zoveel stres dat die eerste vader dood ging en het jong het van de vader overnam op net de zelfde wijze als zijn vader deed;ook met zijn eigen nog zeer kleine jongen.
We begonnen met twee,en eindigden met méér dan negen,toen kreeg die verkoper zijn twee vrouwtjes + alle anderen weer terug met een tot nooit meer omwille van zijn bewezen leugens.
Dus het antwoord is naar mijn eigen ervaring "ja"
Incest en pedofilie komt bij dieren voor.
Je kunt bij dieren niet van sexueel gedrag spreken in termen heteroseksualiteit, pedofilie of homofilie. Bij de meeste dieren is sexueel gedrag instinctief (Bij mensen voor een groot deel ook, denk ik. Maar wij kunnen daar meer bewust keuzes in maken dan dieren, denk ik).

Verder heeft seksualiteit bij dieren wel als gevolg dat de soort zxich voortplant maar een dier zal zich daar tijdens "de daad" niet van bewust zijn.

Daarnaast is het gedrag ook sterk soort gebonden. Bonobo's gebruiken het als sociaal bindmiddel, bij dolfijnen is geconstateerd dat ze het soms gewoon voor de lol doen en dat ze aan groepsverkrachtingen doen, Panda's ontbreekt het eigenlijk aan energie om aan sex te doen, insecten worden tijdens of na de daad opgepeuzeld (vrouwtjes doen dit met mannetjes) of de mannetjes gaan overlijden vrijwel direct na "de daad", je hebt necrofiele eenden en bij vissen zwemmen mannetjes over de eieren heen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het gebeurt.

Het enige wat je bij dieren kunt zeggen is dat "de daad" eigenlijk alleen plaatsvindt als beide partijen geslachtsrijp zijn. In die zin komt pedofilie dus niet voor. Dit schrijvende realiseer ik mij dat pedofilie bij mensen niets met geslachtsrijpheid te maken heeft maar met de leeftijd van het slachtoffer, dus je toelichting op je vraag is een onjuiste aanname.

N.B. er zijn heel veel dieren en diersoorten. Ik ken ze niet allemaal dus mogelijk is er een waarvoor bovenstaande allemaal niet geldt en die een mogelijk incestueze, pedofile, homosexuele, necrofile relatie als volkomen natuurlijk gedrag heeft.