Sommige mensen hebben b.v. door lichtere ogen sneller last van zon/lamplicht dan anderen. Lost het dragen van gekleurde lenzen hun probleem op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Ja, bij kunstlicht kan een gekleurde lens zeker helpen de irritatie te verminderen, bij zonlicht moeten ook zij, hun ogen optimaal beschermen tegen het UV straling, omdat zij daar extra gevoelig voor zijn, die filters zitten niet in alle lenzen, dus dan is een zonnebril met UV filter nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Antwoord nee geen gewone lense maar wel een lensprothese.

Een oogkleur van iemand kan ook invloed hebben op lichtgevoeligheid. Mensen met lichter gekleurde ogen ervaren verschillende niveaus van gevoeligheid voor licht versus mensen met donkere gekleurde ogen. Er wordt gezegd dat dit te wijten is aan een gebrek aan pigment in lichter gekleurde ogen. Mensen met meer aan pigment hebben donkerder gekleurde ogen en er wordt gezegd dat dit beschermt tegen fel

Behandeling voor Fotofobie:
De de beste behandelingsmethode om het ongemak van fotofobie te verlichten is het aanpakken van de onderliggende oorzaak. Als de onderliggende oorzaak wordtbehandelt daalt de gevoeligheid en verdwijnt de fotofobie. Als de oorzaak een gevolg is van medicijnen kunt u het best met uw voorschrijvende arts  praten over het vervangen van de medicatie. Sommige mensen zijn van nature gevoelig voor licht, dan kan het combineren van een zonnebril met UV-bescherming, gerande hoeden of het vermijden van fel licht de enige oplossing zijn. In andere gevallen kan een contactlens prothese  die de kleur van uw ogen nabootst worden gebruikt. U kunt het beste uw huisarts of oogarts informeren over problemen die u heeft met de gevoeligheid voor licht, zelfs als je het niet zo’n groot probleem vindt.