Hoe lang werkt het kortetermijngeheugen?

Als ik ergens iets vluchtig lees (bijvoorbeeld een scheurkalender) dan weet ik vaak aan het einde van de dag of een paar dagen later niet meer wat ik gelezen had.
Mijn idee van dat het in mijn kortetermijngeheugen zat en weg is...
Maar als ik die tekst er weer bij pak een week of langer later, dan ineens weet ik toch de context weer...(ik herinner dat ik t gelezen heb en weet nog ongeveer wat de kern was)

Hoe kan dit? Het lijkt mij te kort voor het langetermijngeheugen en aangezien de tijd groter dan een week is toch ook niet het kortetermijngeheugen kan zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Reddie
11 jaar geleden
Vraag niet hoe het kan.
Geniet er van.

Antwoorden (1)

Het korte termijn geheugen werkt enkele seconden tot enkele minuten. Ook kan e slechts een beperkte hoeveelheid informatie in worden opgeslagen. Ik denk daarom dat het effect wat je in de toelichting schrijft meer met de werking van het langetermijn geheugen te maken heeft dan met de werking van van het kortetermijngeheugen.