Waarom breekt er elke ochtend als de zon opkomt een vogelconcert los ?

Het is 4 uur in de ochtend en ik zit onder m'n tuinterras te genieten van de rust na de storm van vannacht. Met een prachtig concert om me heen. Ik vind het prachtig maar waarom doen die vogels dat eigenlijk ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie start van de dag he :)
en zoveel mooier dan het geluid van een wekker

Het beste antwoord

ruth (14472)
Gouden medaille

Vogels zingen de hele dag door. Omdat het ‘s Morgens vroeg nog stiller is, hoor je het beter. Ga overdag maar een naar een rustig bos. Dan kun je volop van het vogelgezang genieten.
Uit bron:
Vogels zingen van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Vanaf een half uur voor tot een uur na zonsopkomst zingen de vogels het uitbundigst. Als eerste begint de merel te zingen, gevolgd door de zanglijster, roodborst, grote lijster, fitis en winterkoning. Na de territoriumgrenzen veilig te hebben gesteld gaan de vogels voedsel zoeken. Het zoeken naar insecten en zaden kan het beste als het licht is. Het is daarom verstandig van vogels om in de vroege ochtend te gaan zingen en hun territorium vast te stellen, zodat ze bij voldoende licht meteen kunnen profiteren van het voedsel
Bronnen:
nl.wikipedia.org/wiki/Vogels
2 jaren geleden
-------------------------------------------------------------------------
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja ik heb geen idee eingelijk. Wat ik raarder vind is dat ze altijd precies rond 4 uur wakker worden. Ik vraag me af hoe ze weten dat het 4 uur is.......

Wat ik denk dat ze doen is gewoon een soort van presentie zoals aan het begin van een schoolles. Zoals een kleuterklasje dat weg gaat en de juffrouw telt alle kinderen en wilt weten of iedereen er nog is.
Vogels hebben een identiek geluid volgens mij, en volgens mij laten ze gewoon weten dat ze aanwezig zijn ofzo...
Dat is mijn gok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men zegt wanneer de haan kraait is het ochtend.
De natuur begint de dag veel vroeger dan ons, zal te maken hebben met eten zoeken snachts is het stiller dus komen er insecten, paring of nesten bouwen.
Het is ook zomer dus eerder licht.

Maar besef ook dat we lichtvervuiling hebben, vogels zijn hun ritme kwijt omdat we het zo licht maken.
En anders is het met de storm van vanacht mogelijk dat er geen slaap is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent al vroeg wakker, maar dat terzijde. 's nachts is het natuurlijk nog donker. Wanneer het 's morgens licht begint te worden worden de vogels ook wakker. Eerder dan wij mensen. Buiten is het ook lichter dan binnen. Maar het is ook de stilte. Ze horen andere vogels en reageren daarop. Overdag is het druk met verkeer en ander lawaai en moeten ze harder gaan fluiten. Een vogel wil vaak zijn stem laten horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na onderzoek is gebleken dat mannetjesvogels om twee redenen zingen. De eerste reden is dat ze door middel van te zingen hun territorium afbakenen en verdedigen tegen soortgenoten. Dit territorium is het gebied waarin het mannetje voedsel zoekt. Door te zingen vermijden de vogels gevechten, hoewel het zingen misschien wel kan gezien worden als vocaal vechten, ‘schelden naar de buren’. Het mannetje zingt meestal van op verschillende plaatsen op de grens van het territorium (niet vanuit het midden dus). Het territorium om voedsel te vinden is niet noodzakelijk hetzelfde gebied als waar het paartje zal broeden.

De tweede reden waarom vogels zingen is om zo een partner te lokken, vocaal flirten dus. De vogel met het meeste volume en uithoudingsvermogen heeft de grootste kans om gekozen te worden door een vrouwtje.

Meestal zingen de vogels op dezelfde manier om hun territorium af te bakenen en om vrouwtjes te verleiden. Maar er zijn vogels waar deze twee doelen een andere zang hebben. De liefdeszang is dan vaak zachter en hoort men enkel in de paartijd....