Neurologie houdt zich bezig met ziekten/afwijkingen aan het zenuwstelsel,
Neurobiologie houdt zich meer bezig met de biochemische werking van zenuwsystemen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Natuurlijk weet de Neuroloog hoe zenuwen werken maar richt de focus op mensen die een aan de zenuwen gerelateerde aandoeningen hebben zoals M.S. A.L.S Parkinson< Epilepsie en talloze andere neurologische aandoeningen.

De Neurobiologie doet onderzoek naar de werking van zenuwen en hoe deze biochemisch en biofysisch werken. Er komen steeds nieuwe inzichten. Zij doen dan ook veel onderzoek maar behandelen geen patienten omdat het geen artsen zijn Wel testen ze op dieren en hebben veel dingen ontdekt waar ook de medische wetenschap van kan profiteren, omgekeerd heeft de neuroloog apparatuur (als FMRI) en patienten die soms meewerken aan onderzoek, omdat de neurobiologie misschien antwoord kan geven op vragen hoe je (nog) ongeneeslijke ziekten kunt aanpakken

Er is een soort samenwerking/ overlap tussen neurologen en neurobiologen, ze kunnen veel voor elkaar en voor alles wat een zenuwstelsel heeft betekenen.