Papegaaien imiteren eigenlijk alles wat een mens kan zeggen. Papegaaien betekent ook onnadenkend napraten. Waarom imiteren papegaaien mensen? In het wild imiteren papegaaien andere papegaaien omdat ze elkaar als groepsgenoten zien. Wanneer je dus een papegaai tussen de mensen stopt, gaat de papegaai de mens imiteren omdat het dier denkt dat de mens zijn groepsgenoot is. De papegaai is een heel sociaal dier en houdt dan ook van babbelen. Het dier vraagt vaak snel al om aandacht (naar andere papegaaien maar ook naar mensen) waardoor mensen reageren omdat ze dat leuk vinden. De papegaai vindt het vervolgens leuk om aandacht te krijgen en blijft reageren. Mensen kunnen papegaaien woorden leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vogels die mooi kunnen zingen doen het goed bij vrouwelijke soortgenoten, want mannetjes die goed kunnen zingen zijn ook meestal goed in andere zaken.
En dus zijn bij sommige vogelsoorten de zangkunsten van mannetjes uitgebreid met allerlei imitatie van andere geluiden die oorspronkelijk niet in het repertoire voorkwamen; hoe vreemder het geluid, hoe knapper de zanger, hoe meer kans bij een vrouwtje.
Vogels als papegaaien, beo's en spreeuwen doen de raarste geluiden uit hun omgeving zoals sirenes, mobieltjes, rolluiken of mensen na om hun zangkunst te demonstreren.