Bijna alle cellen van je lichaam worden geregeld vervangen door nieuwe exemplaren. Dat geldt ook voor rode bloedcellen. Ze hebben geen kern en leven maar ongeveer 120 dagen. Dat is niet eens erg kort; huidcellen bijvoorbeeld leven maar enkele weken. Rode bloedcellen worden afgebroken in de lever.

Er worden ongeveer 2 miljoen rode bloedcellen per seconde afgebroken (en in het rode beenmerg gevormd). Eigenlijk is het afbreken van cellen zonde van het materiaal. Het is daarom niet verwonderlijk dat het lichaam zuinig omspringt met de stoffen die vrijkomen bij de afbraak. In de lever zit een bijzonder mooi systeem van hergebruik van stoffen.
De eiwitten die uit de dode cellen komen, bestaan uit aminozuren die opnieuw kunnen worden gebruikt. Rode bloedcellen zitten vol met het rood gekleurde eiwit hemoglobine. De lever breekt het af tot bilirubine en ijzer. Het gele bilirubine, een giftige stof, vormt het belangrijkste bestanddeel van het door de lever gevormde gal. Gal speelt een belangrijke rol bij de vetvertering: het emulgeert de vetten, zodat ze makkelijker kunnen worden afgebroken door de vetverterende enzymen. Met de vorming van gal worden dus twee vliegen in één klap geslagen: enerzijds wordt bilirubine uitgescheiden en anderzijds ondersteunt het de vetvertering. Afbraak van rode bloedcellen gaat 24 uur per dag door. Gal moet dan ook constant afgevoerd worden. Dat gebeurt via de galvaatjes en de galgangen in de leverlobjes van de lever.

Het ijzer uit de hemoglobine wordt afgeven aan het bloed. De beenmergcellen die nieuwe rode bloedcellen vormen, kunnen het dan weer opnemen. Omdat deze recycling net geen 100% is, kun je niet helemaal zonder ijzer in het voedsel, maar het gaat niet om grote hoeveelheden. Zolang je lichaam groeit, heb je extra ijzer nodig, omdat het aantal bloedcellen dan toeneemt. Vrouwen hebben extra ijzer nodig, omdat ze tijdens de menstruatie altijd wat ijzer verliezen. Ook na een verwonding of operatie met bloedverlies heeft iemand extra ijzer nodig