Wat is dit?

Aan onze blauwspar(?) ceder(?) zitten een aantal takken vol met kegels. Echter op een tak met geen kegels groeit een ding, waaarvan we eerst dachten dat het een wespennest was (zie fotoinzet). Het is zeker drie keer zo groot en zo dik als de normale kegel en veel bleker van kleur.
Weet iemand wat dit is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De blauwe Atlasceder heeft mannelijke en vrouwelijke bloemen.
Deze staan nu in bloei en de mannetjes zien er uit als kaarsjes die recht op staan.
De vrouwelijke bloemen zien er uit als kleine kegeltjes, maar zitten er niet ieder jaar aan zolang de boom nog niet volwassen is.
Op de inzet van de foto zie ik de vrouwelijke bloem uitgegroeid tot een kegel, die is dus van vorig jaar, hierin zitten zaden diepas volgend jaar uit de kegel vallen.
De hele kegel valt trouwens volgend jaar uit elkaar en er blijft alleen een rechtopstaand stokje over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dit is een kegel die nog niet uitgegroeid is de bruine kegels die je ziet zijn volgroeide exemplaren de bole os en jong,volgend jaar ziet hij er net zo uit als de rest.