Wat is de reden dat vogels in groepen rondjes vliegen

Tegen 18.00 uur zie ik duiven steeds de dezelfde rondjes draaien in een soort "v" vorm.
Ook andere vogel groepen doen dit.
Hoe is het mogelijk dat ze niet met elkaar botsen en waarom deze vluchten.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
15.1K

Het beste antwoord

Veel vogels zijn als kuddedieren, ze hebben het pas naar hun zin als ze lekker bij elkaar zijn.
Maar ook is het hun bescherming, duiven worden graag gevangen door roofvogels en het bij elkaar vliegen en rondjes vliegen en heel snel draaien zorgt voor hun veiligheid.
Ze houden elkaar in de gaten, vooral die dicht bij hun zelf vliegen, doordat iedereen dat doet , lijkt het bijna onmogelijk hoe ze dat doen.
Ze handelen uit reflex, zo zie je vaak dat ze allemaal tegelijk draaien, althans zo lijkt het wel, maar als je goed kijkt zijn er voorin enkelen die dat draaien beginnen.
de rest kijkt naar de buren en draaien mee.
Vogels leven ook in een ander levens -tempo dan de mens.
Alles gaat veel sneller, daar kunnen wij niet tegen op, maar ze worden daardoor ook minder oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat zijn gewoontes... Ik vermoed dat ze daarmee hun gps ijken... En dat kost de nodige rondvluchten, want je ziet ze dat de godganse dag doen...

Botsen doen ze niet, vogels kunnen heel goed als één organisme vliegen... En vogels reageren dan heel snel, wel 10 keer sneller dan mensen zouden kunnen , en dat geeft een mooi beeld... Ze reageren gewoon supersnel, daarom botsen ze niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom donderen mensen ook regelmatig naar beneden als ze proberen te vliegen.
Die v-vorm is instinctief geregeld dat ze dit doen, maar de reden is waarschijnlijk omdat ze op deze manier minder weerstand hebben tegen de wind.

Boven mijn appartement (midden in de stad, maar wel tussen een aantal gebiedjes met vrij veel bomen) zie ik altijd spreeuwen dit doen. Zo rond de schemering, ongeveer een half uurtje ofzo, zie ik ze met duizenden tegelijk heen en weer vliegen, heel grappig om te zien. Zo te lezen doen ze dat omdat ze op zoek zijn naar de beste slaapplaats, waar ook voldoende voedsel is enzo. Het is een soort van communicatiemiddel en een verzamelplaats. Ze vliegen rond zodat andere spreeuwen zich erbij aan kunnen sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze dan minder weerstand hebben van de wind. (Dezelfde reden waarom wielrenners in een groep fietsen.) Ganzen vliegen in een V-vorm voor de luchtweerstand. Ze wisselen elkaar ook af wie op kop vliegt. Bovendien zijn ze in een groep beter beschermd tegen roofvogels. Met 10 duiven bij elkaar heb je als duif een kans van 1 op 10 dat je gepakt wordt door bv een havik. Als alleen vliegende duif een kans van 100%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De luchtwerveling die de vogel tijdens het vliegen veroorzaakt betekent veel energieverspilling. Ganzen, eenden, kraanvogels en andere vogels heffen dit verlies gedeeltelijk op door in een V-formatie te vliegen.
Elke vogel krijgt dan extra stijgvermogen door de opwaartse luchtstroom, teweeggebracht door de vogels die vóór hem vliegen. Op den duur zal de voorste vogel zich af laten zakken naar achteren en zijn inspannend werk aan een andere vogel overlaten. Het vliegen in V-formatie werkt dus energie besparend.